etikk og samfunnsansvar

Altfor ofte bruker virksomheter CSR-begrepet for å lette samvittigheten, sier markedsføringsekspert Cindy Gallop.

– Jeg hater CSR

Markedsføringseksperten Cindy Gallop hater begrepet Corporate Social Responsibility.

Publisert Sist oppdatert

Hun mener at altfor mange bedrifter jobber med samfunnsansvar kun fordi de vil at årsrapporten skal skinne.

– Jeg hater det. Jeg fucking hater CSR. Jeg er fundamentalt uenig i begrepet, for altfor ofte er det et skinnbegrep som virksomheter utelukkende beskjeftiger seg med for å lette samvittigheten, sier Cindy Gallop til danske business.dk som har møtt henne i forbindelse med konferansen Who Cares Wins.

Gallop er en dame med 28 års erfaring fra reklame- og merkevarebransjen, og hun sier til den danske avisen at hun har sett det altfor ofte: Bedrifter som med den venstre hånden gir til gode formål og iversetter miljøtiltak, men om med høyre hånden bedriver produksjon som er alt annet enn miljøvennlig.

Markedsføringseksperten hamrer løs på ledere, og hevder at holdningen til ledere ofte er at CSR er noe man har for at folkene i PR-avdelingen skal få noe å snakke om. Mens resten jobber med å tjene penger.

Gallop tar til orde for at sosial ansvarlighet og samfunnsansvar må integreres i forretningsvirksomheten. Hun viser til at det er slik man kan gjøre gode gjerninger og tjene penger samtidig. Utgangspunktet er da driften og handlingene. Deretter spør man seg: Hvilket ansvar har jeg ut fra det vi gjør? Hvis dette er utgangspunktet, kan man lettere forklare kunder, investorer og andre hvorfor man gjør de gode gjerningene man gjør. Og kundene vil sette pris på det, mener Gallop.

Markedsføringsekspertens budskap er at sosial ansvarlighet skal være en del av bedriftens identitet. En naturlig ting. Ikke noe man ser på kun som en utgiftspost.

Powered by Labrador CMS