jobb og ledelse

Kjennetegn ved gode nettsider

Er dette oss? Er det slik vi ønsker å fremstå? Dette er kardinalspørsmålene man må stille seg selv når det gjelder bedriftens internettløsning. Det er viktigere enn teknologiske løsninger.

Publisert Sist oppdatert
Det sa reklameguruen på Nils Petter Nordskar på internettseminaret Økonomisk Rapport arrangerte i forbindelse med utdelingen Farmandprisen Beste nettsted. Han har i en årrekke vært en av landets mest kjente reklamemakere og tekstforfattere i så vel Leo Burnett som Virtual Garden.Nordskar mener at nettsidene kan sammenlignes med bedriftens øvrige kommunikasjonsvirkemidler. Det handler om å være brukervennlig og lett tilgjengelig. Nordskar gikk gjennom hjemmesidene til flere norske bedrifter og pekte på hva han synes er bra og mindre bra.BRAHan mener SAS tidligere hadde en nettside for forretningsfolk som reiste på businessklasse.- SAS Braathens har nå en forbrukerside som er funksjonell og det er lett å bestille billetter, sier han.Konkurrenten Norwegian mener han prøver å fremstå som et lavprisflyselskap på sine hjemmesider, og lykkes også veldig godt med det. Nordskar mener det er viktig å kartlegge hvem bedriften snakker til, målgruppen og hva bedriften ønsker at brukerne skal vite.- Mange bedrifter legger ut for mye informasjon på nett som ikke er relevant, og som kunne vært publisert i andre kanaler internt, sier han.Han tror nettbrukere som besøker Securitas' nettside vet hva selskapet driver med, men mener det er et galt signal å blande norsk og engelsk språk på sin hovedside. Volvo derimot, mener Nordskar er veldig flinke.- Volvo markedsfører seg veldig tydelig på nett. Selskapet kommuniserer sikkerhet og trygghet som egenart, sier han.peder.ullevold@orapp.no
Powered by Labrador CMS