nyheter
Klagestorm på telefonsalg
Forbrukerombudet har aldri tidligere mottatt så mange klager som i 2004. Totalt ble det registrert 7238 nye saker i fjor, en økning på 33 prosent fra året før. I ni av ti markedsføringssaker som ble behandlet, ble reklamen funnet ulovlig.
Det var en betydelig økning i klager på negativt salg. Mange forbrukere reagerer på at de etter telefonsalghenvendelser får tilsendt varer de ikke har bestilt. Etter markedsføringsloven er det forbudt å kreve betaling for varer og tjenester, eller levere varer og tjenester med krav om betaling, uten etter avtale.
Forbrukerombudet fikk også i fjor mange klager på uønsket reklame. Det gjaldt særlig overtredelser av forbudet mot å sende markedsføring via e-post og til mobiltelefon uten å innhente samtykke fra mottaker på forhånd.
86 prosent av de nye sakene gjaldt klager fra privatpersoner, mens fem prosent var basert på henvendelser fra næringsdrivende. Stadig flere klager til Forbrukerombudet via e-post.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen