Samfunn
Klart for stortingshøring om forslag helseministeren mener vil bryte loven
Overlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset i Nord-Norge åpner høringen på Stortinget om forslaget om å annullere luftambulansekontrakten med Babcock.
Strid om pilotenes arbeidsforhold har ført til krise i luftambulansetjenesten etter at det svenske datterselskapet til britiske Babcock vant anbudet på driften i seks år fra neste sommer. Prisen lå 300 millioner kroner under dagens operatør Lufttransport.
Advarer
Men helseminister Bent Høie (H) advarer mot Rødt-forslaget som er utgangspunktet for en åpen høring i Stortingets helse- og omsorgskomité torsdag. Ap, Sp og SV har signalisert støtte til forslaget om å annullere kontrakten.
Å skrote kontrakten og la Lufttransport fortsette vil i praksis bety at tjenesten driftes ulovlig, fremholdt Høie da han nylig møtte i Stortinget for å redegjøre for krisen.
KrF er på vippen og kan avgjøre saken. Partiet vil avvente behandlingen i komiteen, og den starter altså med en åpen høring torsdag.
I tillegg til Gilbert og kolleger fra UNN møter klinikkleder Terje Strand ved Oslo universitetssykehus, direktørene for Helse Nord, Helse Midt og Daniel Haga, som var styreleder i Luftambulansetjenesten da kontrakten ble inngått.
Luftambulansetjenestens direktør Øyvind Juell er også innkalt – i tillegg til ledelsen i henholdsvis Lufttransport, Babcock og Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
Ekstrakostnader til ti millioner
Luftambulansetjenesten har den siste måneden leid inn ekstra fly, helikoptre, ambulanser og mannskap for å sikre den livsviktige beredskapen.
Etter fire uker beløper de ekstra kostnadene seg til 8,8 millioner kroner, viser tall fra Luftambulansetjenesten. De største utgiftene er et innleid Beech ambulansefly fra Sverige og to innleide helikoptre fra Forsvaret, skriver Dagens Næringsliv.
Luftambulansetjenesten vurderer også å leie inn et ekstra jetfly fra Sverige. Kostnaden avhenger av bruken, der timeprisen er oppgitt til 31.000 kroner.
Mange ambulansefly har i vår stått på bakken på grunn av pilotmangel, etter at dagens operatør Lufttransport tapte anbudet etter 25 års drift. Babcock, som fikk oppdraget i stedet, skulle kunne drive tjenesten 900.000 kroner billigere i uken, og på den måten spare 282 millioner kroner i løpet av oppdragsperioden på seks år.
Nylige artikler
EUs tvilsomme strev for å redde Ukraina
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen