Nyheter

Konkurransetilsynet har ikke bestemt seg, men heller mot et nei til Norwegians oppkjøp av konkurrenten Widerøe.

Konkurransetilsynet vurderer å si nei til Norwegians oppkjøp av Widerøe

Norwegians oppkjøp av Widerøe kan svekke konkurransen i flymarkedet. Konkurransetilsynet vurderer derfor å si nei til oppkjøpet.

Publisert Sist oppdatert

­Tilsynet påpeker i en pressemelding fredag at dersom oppkjøpet går gjennom, vil man gå fra tre til to flyselskaper i Norge. Derfor er det en risiko for at konkurransen svekkes.

– Det kan føre til høyere billettpriser og dårligere rutetilbud for norske flypassasjerer, sier konkurransedirektør Tina Søreide.

Peker på to flyruter

Det er særlig rutene mellom Bergen og Stavanger og mellom Bergen og Trondheim som trekkes fram.

Det er på disse rutene der Norwegian og Widerøe i dag konkurrerer at tilsynet er redd konkurransen vil svekkes dersom de to flyselskapene slår seg sammen.

Fredag varsler de derfor at de vurderer å si nei. De tre forholdene som pekes på som begrunnelse, er at med kun to flyselskaper i markedet kan det bli lettere å koordinere priser på innenlandsruter.

Det kan også bli dårligere konkurranse der disse to selskapene allerede konkurrerer mot hverandre. I tillegg er det fare for at det skal bli dyrere for bakketjenester for konkurrerende sleksp på flyplassene i Evenes, Alta og Kirkenes.

Partene har frist til 8. desember med å svare på Konkurransetilsynet sin foreløpige vurdering. Endelig frist for å fatte vedtak i saken er 3. januar neste år.

Overraskelse og skuffelse

– Vi er overrasket over Konkurransetilsynets varsel om mulig stans av oppkjøpet, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Han er likevel optimist.

– Basert på realitetene i saken er jeg optimist med hensyn til det endelige utfallet av søknadsbehandlingen. Nå vil vi sette oss inn i Konkurransetilsynets foreløpige vurdering før vi svarer dem.

I Widerøe er de skuffet.

– Jeg er svært skuffet over dagens varsel. Med Norwegian vil vi få en solid norsk industriell eier som ønsker å videreutvikle begge selskapene. Dette vil sikre nødvendig kollektivtransport i distriktene, i tillegg til å ivareta et attraktivt tilbud for gjennomgående flyreiser i hele Norge, sier Stein Nilsen, konsernsjef i Widerøe.

Powered by Labrador CMS