Næringsliv

Konsernmodell best for turistdestinasjoner

Turistdestinasjoner som er organisert som et konsern har større muligheter for å lykkes i forhold til kundetilfredshet og økonomi, samt evne til miljø- og kulturhensyn.

Publisert Sist oppdatert

Det mener Arvid Flagestad som har skrevet en avhandling om vintersportssteder, men han sier at oppdagelsene hans også er relevante for sommer- og helårsdestinasjoner. Avhandlingen deler stedene inn i to typer som får betegnelsene «konsernmodell» og «kommunemodell». Konsernmodellen er typisk for Nord-Amerika, der destinasjonen fremstår som et helhetlig forretningsforetak. Kommunemodellen er typisk i Europa, med fragmentert eierskap og betydelig lokalpolitisk engasjement.

- De fleste destinasjonene i Skandinavia går i retning av konsernmodellen. I dag ligger de fleste midt i mellom konsernmodell og kommunemodell. Jeg tror at de mer suksessrike destinasjonene går mot konsernmodell, sier Flagestad.

Fordelen med konsernmodell er at destinasjonen har en ledelse som kan ta beslutninger. De får en profesjonalitet i organisasjonen og et beslutningsmønster som gir lite transaksjonskostnader. De behøver ikke bruke tid på å diskutere hvordan samarbeidet skal foregå. En fordel er at ledelsen kan ha kontroll på prisnivået på destinasjonen, slik at de ulike aktørene ikke opererer med for mange forskjellige priser. En annen fordel er at konsernet får en strategisk del av pengekapasiteten, og dermed kan ha felles markedsføringstiltak, sørge for nødvendig vedlikehold eller bygge nye attraksjoner til fordel for destinasjonen som helhet.

- En heiseier kan for eksempel ikke ha råd til å vedlikeholde heisene, slik at de står stille. Det er en dramatisk situasjon som går utover hele destinasjonen, og som unngås ved konsernmodell.

- Betyr ikke det at kapitalsterke aktører kan gå inn og fullstendig kontrollere destinasjonen?

- Det kan det bety, og det er det ulike erfaringer med. En god eier er ikke bare inne for å ta en finansiell gevinst fordi eiendommene stiger i verdi. En god eier er langsiktig fordi reiseliv og destinasjoner svinger. En destinasjon egner seg dårlig til kvartalsstyring. Det er knyttet stor usikkerhet til vær, føre og slike ting som du ikke har kontroll på, men som betyr mye for inntekter og kostnader ved destinasjonen.

Powered by Labrador CMS