Næringsliv
Kraftig vekst for Rieber & Søn
2002 var et godt år for Rieber & Søn etter at selskapet blant annet satset på å fase ut produkter med lav margin. Nå er videre vekst fokuspunktet.
Det var gode 2002-tall næringsmiddelskonsernet kunne presentere tidligere i år. Omsetningen til hele konsernet økte med nesten fire prosent. Samtidig økte resultatene kraftig. Resultatet før skatt ble nesten 30 prosent bedre enn året før. Bedriftens netto cash flow var på nesten 230 millioner kroner, og ble plusset på i en allerede velfylt lommebok. Ved årskiftet hadde konsernet hele 1,3 milliarder på bok. Nå har de nylig åpnet lommeboken litt, og kjøpt matleverandøren Nopal av det Sissener-kontrollerte AL Industrier. Nopal har sterke merkevarer som Sopps (pasta), Black Boy (krydder) og Ming (ris).
Oppkjøpet passer bra inn i strategien til administrerende direktør i Rieber & Søn, Asbjørn Reinkind. Målet er videre vekst, og nå har de sikret seg ytterligere markedsandeler i Norge. Pluss at de også kan dra synergier ved Nopalkjøpet.
- Nopal har sin styrke på områder som er nært tilknyttet til våre merker. Mye av de vi selger går godt sammen med de nye produktene, forteller Reinkind.
Rieber & Søn kommer trolig til å samkjøre produktene mellom i det nyoppkjøpte selskapet og den eksisterende produksjonen, sier han. Dermed blir det sannsynligvis færre merker enn i dag.
FOKUSERT
Det er blant annet muligheten til å ta ut slike synergier av oppkjøp som Reinkind ser på som muligheten til å oppnå den målsatte organiske veksten på fem prosent hvert år. For det vil ikke bli lett i et så stort selskap som Rieber & Søn. Da er det kanskje bra at selskapet, som er mest kjent her i Norge for sine Toro-supper, Denja-salater og King Oscar-sardiner, også er en betydelig næringsmiddelsleverandør i mange andre land. Av det totale salget i 2002 (på over 3 milliarder kroner) kom faktisk over 56 prosent fra utlandet, og av disse stod Tsjekkia og Polen for nærmere 30 prosent. Samtidig er også 70 prosent av de ansatte i selskapet i utlandet. Men Reinkind vil ikke ha det på seg at prioritering av Norge er mindre.
- Kjøpet av Nopal viser at vi har fokus på Norge, og satsningen kommer til å fortsette med samme styrke. Men vi ønsker også å vokse i Norden og i andre land, sier han.
Toro vil hjelpe til med å nå vekstmålene. De har i løpet av 25 år hatt et organisk vekstnivå på gjennomsnittlig ni prosent.
Men Reinkind legger stor vekt på hvilken posisjon den delen av organisasjonen som ligger i Sentral- og Øst-Europa har for Rieber & Søn. Der er lønnsomheten til selskapet mer sammensatt. Noe som blant annet kommer av at isteden for få store dagligvarebutikker er det mange små. Det gjør at distribusjonen blir vanskeligere.
- Dere har ikke gått for tidlig inn i disse landene?
- Vi må være tidlig ute slik at vi kan være med i utviklingen. Og nå er vi i en situasjon hvor vi kan vokse sammen med ekspansjonen til de store kjedene, forteller Reinkind.
VEKSTEN
Håpet er at markedene i land som Polen og Tsjekkia skal hjelpe dem med å nå vekstmålet.
- Men det er ikke helt enkelt når vi ser at innkjøpet av våre produkter svinger med utviklingen i BNP, og arbeidsledigheten. Men vi tror at etterspørselen vil øke ved økt levestandard. Når økonomien blir bedre blir det flere husholdinger med begge voksne i arbeid, og det vil åpne veien bedre for våre produkter, sier Reinkind.
| Rieber & Søn Gruppen | |||
| Millioner | |||
| 2002 | 2001 | Endring | |
| Driftsinntekter | 3030,8 | 2920,5 | 3,80 % |
| Driftsresultat | 287,7 | 225,6 | 27,50 % |
| Resultat før skatt | 293 | 227,1 | 29,00 % |
| Kilde: Selskapets årsrapport |
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen