Næringsliv

Krangler om bransjeanalyse

Bjørn Tore Markussen, daglig leder i Tromsø IL, tror klubbene i Tippeligaen har mye å tjene på å dele erfaringer. Derfor vil han ha på plass en årlig bransjeanalyse - men lederen for klubbenes interesseorganisasjon er skeptisk.

Publisert Sist oppdatert
- Jeg tror det er nødvendig for å bidra til ytterligere innovasjon. Kunnskap stimulerer innovasjon - og vi må være smartere enn andre for å lykkes. Innovasjon er nøkkelen til å profesjonalisere driften i norsk toppfotball. En bransjeanalyse er noe mange klubbledere jeg har snakket med ser behovet for, sier Markussen til Økonomisk Rapport.Norges Fotballforbund (NFF) er positivt avventende til initiativet og mener det kan være en «interessant videreutvikling», mens styreleder Olav Boksasp i interesseorganisasjonen Norsk Toppfotball er mer avmålt.- Norsk Toppfotball har spurt klubbene om vi skal gjøre det eller ikke gjøre det, og de har sagt vi ikke skal gjøre det. Saken var oppe på et medlemsmøte og det var ikke noen stor stemning for det, sier Boksasp.- Hva tror du kan være årsaken til det?- Hvis du antyder at det er noen som helst form for hemmelighetskremmeri, så er det i hvert fall ikke det, svarer han kontant.MER UT AV PENGENEBjørn Tore Markussen begynte i sin nye jobb på Alfheim stadion i fjor sommer. Med bakgrunn som sjefskonsulent i Capgemini var han vant til å lese seg opp på nye bransjer - men norsk toppfotball var det vanskelig å finne oppdatert og pålitelig informasjon om.- Som ny i bransjen følte jeg behovet for en årlig publikasjon - en bransjeanalyse - som fanger de nasjonale og internasjonale trendene i toppfotballdrift og benchmarker tallstørrelser på områder som medier, marked, anlegg, sporten, trenere og administrasjon, sier Markussen.Skjer det noe nytt i Premier League, kommer det ofte til Norge noen år etter. Et eksempel: I fjor fikk engelske mobilbrukere muligheten til å se scoringer på sin mobil bare noen minutter forsinket - og nå snakker man om å tilby mål på mobil også fra Tippeligaen. TILs daglige leder vil fange opp nettopp slike trender blant annet gjennom intervjuer med nøkkelpersoner. I tillegg vil han altså ha benchmarking av klubbene.- Vi snakker med hverandre jevnlig, men vi har ikke noen måter å sammenligne oss på - slik som tabellen viser oss hvor vi står sportslig. Dette er neste steg for å få mer ut av pengene og bli mindre avhengige av spillersalg, og dermed motvirke trampolineøkonomien, mener Markussen, som allerede har innhentet tilbud på prosjekt «bransjeanalyse».- REDDETallmaterialet finnes. Alle klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen sender hvert år inn konsoliderte regnskaper for klubb og aksjeselskaper til klubblisensnemnda, i tillegg har man Brønnøysund og publikumsundersøkelsen til NFF. Bjørn Tore Markussen tror sjefen for klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen tar feil på punktet om hemmelighetskremmeri.- Noen klubber er nok redde for å gi slipp på tallene sine. Det kan være mange grunner til det, uten at jeg vil gå nærmere inn på det. Men bransjeanalysen må selvfølgelig ivareta klubbens behov for konfidensialitet der hvor det behøves, beroliger Markussen.Flere støtter ham. Direktør Bjørn Dahl i Brann gir sitt bifall til initiativet, mens Frode Ohr i klubblisensnemnda allerede for flere år siden var med på å lage to analyser av økonomien i norsk fotball i et prosjekt ved Møreforskning. Prosjektet ble ikke videreført.- At ikke nøkkeltall er mer brukt som styringsinstrument i norsk toppfotball er overraskende, mener Ohr.
Powered by Labrador CMS