jobb og ledelse
Kreativt lønnshopp
Sivilingeniør Marianne Boye byttet jobb i høst. Hun gikk fra å jobbe med emballasjeutvikling i Tine til Egmont Serieforlag, der hun er produktsjef promotion for Donald-bladet. Hun har ansvaret for å designe og bestille on-pack promotion, altså duppedittene som kommer med Donald-bladet både i Norge, Sverige og Danmark.
- Hvorfor byttet du jobb til Egmont?
- I Egmont får jeg hele tiden kreative utfordringer. Jeg må komme med en ny idé til en ny ting hver uke. Jeg liker dynamikken, og at det går kjapt, sier Boye.
Boye studerte produktdesign ved NTNU, og var uteksaminert i 2000. Hun fikk jobb i Stokke-gruppen, som produserer barneprodukter, for eksempel den spesielle barnevognen som har vunnet Merket for God Design i 2003. Boye ble hos Stokke-gruppen i to år, før hun begynte i Tine.
- I Stokke-gruppen tok det tre år før et nytt produkt var ferdig. Her i Egmont tar det seks måneder. Og salgsresultatet får vi allerede uken etter at bladet kommer.
Boye har spesialisert seg på design for barn, men jobbet altså med emballasjeutvikling i den forrige jobben sin. Hun synes det var litt i ytterkant av det hun ville drive med, og ønsket seg til en mindre bedrift, og gjerne en som var internasjonal.
- I mindre bedrifter er det kortere beslutningsprosess. Egmont er sterke i hele Europa, og er også inne i andre land, for eksempel Kina, og det gir muligheter for å jobbe ute også.
- Hvilke andre faktorer var du opptatt av da du skulle bytte jobb?
- Når man bruker så mye tid på jobben, må man trives skikkelig. I Egmont er de veldig bevisst på arbeidsmiljøet og de var opptatt av at jeg skulle passe inn. Jeg var opptatt av å få dekket mobilregningen, og å kunne ta ut ferien når jeg vil, smiler hun.
Hun presiserer likevel at det faglige veide tyngst.
- Hva tror du gjør at unge mennesker bytter jobb så ofte?
- Jeg tror man bytter jobb ofte rett etter utdannelsen fordi man ikke vet helt hva man vil. Det er viktig at man får utfordringer og ansvar. Gjerne også muligheten til å flytte seg rundt i organisasjonen. Egmont er et mediekonsern som driver med mye forskjellig innen underholdning, så her er det mange muligheter til å gjøre forskjellige ting, sier Boye.
- Hva med lønn?
- Det er viktig at man føler at man holder tritt med lønnsutviklingen. Det kan virke som om man må bytte jobb for å få høyere lønn. Jeg kjenner flere som har bedt om høyere lønn i jobben de var i, men ikke fått det. Da føler man seg lite verdsatt. Man må få igjen for strevet. Det er ikke til å stikke under en stol at du ofte må bytte jobb for å gjøre et skikkelig lønnshopp. Sånn har det i hvert fall vært for meg.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen