Næringsliv
Kundestrøm til GoToGate
Nettreisebyrået GoToGate opplever en formidabel økning i omsetningen. Styreformann Martin Jørgensen mener trenden går mot mer og mer billettløse reiser.
Salg av reiser over Internett har det siste året tatt av for alvor. Reiser er nå den største enkeltkategorien for e-handel i Norge hvis man ser bort fra banktjenester. Av alle som hadde handlet på nettet i 2001 hadde 25 prosent handlet feriereiser, mens andelen hadde økt til 34 og 37 prosent i henholdsvis 2002 og 2003. Ca. 36 prosent av dem som har handlet på nettet har en eller annen gang handlet en feriereise. Reiselivsbransjen er den bransjen som har mest å hente på e-handel og kundene ønsker i større grad å bruke nettet som informasjonskilde. I tillegg har det blitt mye enklere og sikrere å bestille reiser på nettet.
Nettreisebyrået GoToGate seiler i medvind. Reiseportalen, som er en del av VIA Gruppen, hadde 7-10 ganger så stor omsetning per måned i 2003 sammenlignet med året før. GoToGate rendyrker sitt salg gjennom robotscript, og styreformann Martin Jørgensen sier at selskapet kun selger online, i motsetning til mange andre reiseportaler som har betydelig andel offline salg. Nettoperatørene bruker Internettsidene for mye som informasjonssider/brosjyre og for lite som bookingkanal. Dette betyr at når man klikker på gode tilbud på nett, blir man som oftest presentert et skjema som man skal fylle ut og som deretter sendes på mail til en konsulent som behandler det manuelt.
Jørgensen viser til at hvis den reisen kunden ønsker ikke er ledig, blir det flere e-mail eller telefonvekslinger mellom kunde og konsulent. Dersom kunden ikke blir fornøyd, kanskje han velger å ikke kjøpe noe og da er alt arbeidet sløst bort.
- Selv om kunden velger tilbudet, er inntjeningen dermed kunstig lav fordi bookingene er for arbeidsintensive. Selskaper som opererer på denne måten vil ikke komme ut med noen god lønnsomhet, sier Jørgensen.
- Hvordan er GoToGate på pris sammenlignet med konkurrentene?
- Konkurrentene har mange ansikter. Vi har selvfølgelig de beste flyprisene som man kan oppdrive i markedet, sier han.
GoToGate har over 200 bookinger per dag i snitt. GoToGate har rundt 120.000 medlemmer og 300.000 besøkende i måneden. Alle kunder som bestiller reiser må bestille med kort. Martin Jørgensen viser til at trenden går mot mer og mer billettløst innenfor reiselivsnæringen. GoToGate har tre ansatte og kjøper kundeservice av et reisebyrå. Selskapet selger primært flybilletter, men også pakketurer fra VIA Gruppens produksjonsapparat. Jørgensen sier reiseportalen har de beste flybillettprisene på nett og selger enkelte billetter billigere enn SAS og de andre flyselskapene. I 2003 omsatte GoToGate for over 180 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på åtte millioner.
GoToGate er den nett-operatøren i Amadeus som vokser raskest både i Norge og Skandinavia, ifølge Jørgensen. I tillegg er selskapet blant de aktører som vokser raskest på salg av flybilletter for SAS. - Salget går strålende. Flybillettomsetningen er femdoblet den siste tiden, sier han.
Han sier at alle aldersgrupper og alle typer mennesker bestiller reiser hos dem, både forretningsreiser og feriereiser. GoToGate jobber med å lansere konseptet i flere land, men tar ett steg av gangen.
- Vi har ikke hastverk, sier Jørgensen.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse