jobb og ledelse

KURIOSA: Merkebygging

Publisert Sist oppdatert

BMW i Tyskland har 12 personer som jobber i lydlaboratoriet. Der jobber de med å utvikle den «rette» lyden når en BMW-bildør åpnes og lukkes.

Hjem-Is i Danmark puttet ringelyden i radioreklamen sin. Resultatet var at de fikk inn 11.000 klager fra dansker som hadde løpt ut i veien, fordi de trodde det var isbilen som kom. Så viktig kan lyd være for et produkt.

Coca-Cola har utviklet en ny type brusmaskin som spruter ut en fin dusj av vann med colalukt over deg når du står foran maskinen. Målet er selvfølgelig å få deg til å få innmari lyst på en cola.

Nokias unike navigasjonssystem er viktig for salget. Vi mennesker er late vesener, og det skal litt til for at vi bytter mobilmerke og gidder å lære oss et helt nytt navigasjonssystem. Det er mye mer lettvint å velge enda en Nokia-telefon.

Før 1500-tallet fantes det gulrøtter i rødt, sort, grønt og lilla. Ikke oransje. For å ære den nederlandske Vilhelm I, fyrsten av Orange, som vant krigen om uavhengighet fra Spania, utviklet en gartner en oransje gulrot ved hjelp av et frø fra Nord-Afrika. Et fantastisk merkebyggingsstunt, men det skjønte de ikke den gang.

Ferrari har lyktes godt med å utvide sitt merke med sin Ferrari laptop. Den er lakkert med tre lag av den røde Ferrarilakken, og starter selvfølgelig opp med lyden av en Ferrari i farta. I likhet med bilen er denne pc-en lynrask.

Powered by Labrador CMS