Næringsliv
Lag intranett for brukerne
Norske bedrifters intranett tar for lite hensyn til hva brukerne faktisk trenger, mener innholdsrådgiver Ove Dalen i Netlife Research.
Dalen sier til bladet Personal og ledelse at utviklingen av en ny intranettløsning må starte med å finne ut hva brukerne har behov for.
Dalen hevder mange av dagens løsninger i bedrifter er for mye preget av tekniske løsninger og it-drift, og altfor lite av innhold og design. Han anbefaler å få på plass grunnleggende innhold først, og deretter videreutvikle intranettet over tid.
– Mange tror at de ansattes behov er veldig avansert, og glemmer det basale, som for eksempel det å finne andre ansatte, reiseregningsskjema og personalhåndbok. Men det er der man må starte. Få grunnelementene til å fungere, deretter kan dere utvide med flere spennende løsninger, sier han til bladet.
Dalen trekker også frem betydningen av å kunne bruke sosiale medier på intranettet. Da får du delt informasjon med mange, ikke bare dem som sitter rett overfor deg. Kollegene velger selv om og når de vil følge med i samtalen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen