Næringsliv

Sørg først for at intranettet fyller brukernes faktiske, basale behov.

Lag intranett for brukerne

Norske bedrifters intranett tar for lite hensyn til hva brukerne faktisk trenger, mener innholdsrådgiver Ove Dalen i Netlife Research.

Publisert Sist oppdatert

Dalen sier til bladet Personal og ledelse at utviklingen av en ny intranettløsning må starte med å finne ut hva brukerne har behov for.

Dalen hevder mange av dagens løsninger i bedrifter er for mye preget av tekniske løsninger og it-drift, og altfor lite av innhold og design. Han anbefaler å få på plass grunnleggende innhold først, og deretter videreutvikle intranettet over tid.

– Mange tror at de ansattes behov er veldig avansert, og glemmer det basale, som for eksempel det å finne andre ansatte, reiseregningsskjema og personalhåndbok. Men det er der man må starte. Få grunnelementene til å fungere, deretter kan dere utvide med flere spennende løsninger, sier han til bladet.

Dalen trekker også frem betydningen av å kunne bruke sosiale medier på intranettet. Da får du delt informasjon med mange, ikke bare dem som sitter rett overfor deg. Kollegene velger selv om og når de vil følge med i samtalen.

Powered by Labrador CMS