Næringsliv

Laksesamur aien

Den er rød, rå og norsk. Japanerne sitter på rekke og rad og venter - mens samlebåndet med fiskeretter glir forbi. Laksesushien forsvinner fort. - Folk vil ha laks, selv om den er dyrere enn annen fisk, sier restauratør Koukich Kakuda. Han er storselger av fersk laks, og den er norsk.

Publisert Sist oppdatert

Det er lunsjtid i restaurant Sushi Kaku i Nagoya i Japan. Fiskelukten ligger over lokalet, kniver slipes og rå fisk kuttes i høyt tempo. Kundene skal ha sushi og sashimi. Begge deler basert på rå fisk - japanernes yndlingsmat. Men til forskjell fra noen år tilbake er det den røde fisken - laksen - som er den mest populære.

- Før var folk skeptiske til fersk laks, de trodde den var full av parasitter. Nå får de nesten ikke nok. Gliser japaneren. Han er kokk og eier av sushi-kjeden Sushi Kaku. Og vet at kundene hans har penger nok til å betale for den dyre råvaren.

GULLJAPANER

Mens debatten om norsk laks til EU hardner til, går salget av fersk laks til Japan så det suser. Det japanske markedet blir stadig viktigere for norske fiskeoppdrettere, og eksporten dit tilsvarer vel 20 prosent av salget til hele EU.

Folk vil ha mer laks, de er ikke blant verdens største fiskespisere for ingenting. De spiser fisk til frokost, de spiser fisk på toget. Eimen av fisk ligger over landet. Med et lønnsnivå som til dels ligger over det norske, er de også verdens mest kjøpesterke kunder. De kan betale for seg, selv om produktet koster flesk.

For norske lakseleverandører er Kakuda gull verdt. Ifølge han selv var det han som startet markedsføringen av norsk laks i Japan. Japaneren ville ha noe som lettet opp fargen på sushi-tallerkenen, han trålet markedet og fant den norske laksen. Det var bare en hake ved det; japanerne trodde den rå laksen inneholdt parasitter og sa nei takk.

Nærmest med laksen under armen gikk han runden og forklarte kunder og fiskeforretninger at det ikke var farlig å spise rå laks. To år tok det ham å få aksept. I 1990 kom gjennomslaget, da tok det av. Og de norske lakseprodusentene visste sin besøkelsestid.

- Japan har blitt et svært viktig marked for oss, sier direktør Noriyuki Suizu i Lerøy Seafood Group, Norges største oppdrettsselskap. Selskapet har hatt kontor i Japan i snart ti år og selger stadig mer fersk laks, fileter og rogn. To ganger i uka ankommer egne «laksefly» Japan med fersk laks. På flyplassen står japanske importører klar med lastebiler for å ta imot. 120 tonn laks i uka går ut i markedet, deriblant til Kakudas restauranter.

Det finnes laks i havet rundt den japanske øygruppa. Og det presses på fra Norges største konkurrent; Chile. Men søramerikanerne kan foreløpig bare tilby frossen laks. Den går bra som kokt og grillet, men ikke til hovedretten sushi, der vil japanerne ha den rå utgaven. Selv om de må betale.

- Den norske laksen er best. Jeg bruker bare norsk laks, selv om den koster mest, sier sushi-restauratøren. Han har hatt full klaff med sine nye sushi-tilbud, i dag styrer han et 30-talls sushi-restauranter i Japan med et par hundre ansatte.

KONKURRANSE

Selv om den norske laksen er populær, var det norske fiskesalget til Japan betydelig større for to-tre år siden. En kroneverdi som holdt på å gå rett til himmels gjorde sitt til å dempe japanernes kjøpelyst. Og samtidig som den norske lakseprisen økte, kom Chile inn på banen for fullt.

- Siden 2002 har den norske kronen styrket seg med 30 prosent mot yen. Samtidig svekket valutaen til Chile seg med 30-40 prosent. Vi tapte markedsandeler så det sang. Situasjonen var beksvart. Det sier direktør Ole Brattvoll i Eksportutvalget for fisk.

- Hva er eksportutvalgets strategi for å holde posisjonen i Japan?

- Å få aksept for den dyre kvalitetsfisken vår, blant annet overfor de som skal selge den til supermarkedene. I tillegg gjør vi alt for å unngå at chilenerne skal øke det prismessige forspranget. De er i øyeblikket i ferd med å forhandle seg frem til en frihandelsavtale med Japan for å slippe toll. Får ikke norske politikere til noe liknende blir det krise, sier han.

Den japanske laksetollen ligger på rundt fem prosent. Chilenerne forhandler om fritak og lokker med bilkjøp fra japanske bilforhandlere.

- For oss har Japan vært et fantastisk marked. Vi eksporterer for 1,2 milliarder kroner, 20 prosent går til Japan. Får Chile fritak, vil vi miste markedsandeler, sier administrerende direktør i Coast Seafood, Sverre Søraa.

- Hva slags fremtid ser dere i Japan?

- Vi har voldsom tro på det japanske markedet. Det selges 450 000 tonn tunfisk i året. Nå vil folk ha laks. Vi satser på en dobling av salget i løpet av fem år, men det er avgjørende hva norske myndigheter får til, sier han.

- Hva med lønnsomheten? Oppdretts-
selskapene sliter hjemme.

- Vi tjener bra med penger her, kvaliteten blir betalt, sier Søraa.

Næringsminister Børge Brende sier han har full forståelse for reaksjonen til de norske lakseeksportørene.

- Jeg vil ta opp mulighetene for en frihandelsavtale med Japan gjennom EFTA, sier næringsministeren.

- Ikke direkte?

- EFTA har stor innflytelse, det er den rette veien å gå, sier han.

Eksportutvalgets mann sier han ikke vil kommentere hvordan politikerne skal gå frem for å sikre like vilkår i Japan.

- Men hvis det ikke skjer fort, ser jeg for meg et grimt scenario. Da tar Chile ytterligere markedsandeler fra Norge, sier Brattvoll.

Det går mot slutten på lunsjserveringen i restaurant Sushi Kaku. Men om ikke lenge forberedes middagen. Nok et måltid der fisken vil stå i sentrum. Trolig ingen tilfeldighet at japanerne blir blant de eldste i verden.

FAKTA

  • Japan er Norges største eksportmarked i Asia. Sjømat er den største eksportartikkelen, med nesten 50 prosent. Totalt 7 mrd. kroner. Import fra Japan: biler, elektrisk utstyr, maskinelt utstyr.
  • Japan er rangert som verdens tredje største økonomi. Den baseres på et utstrakt samarbeid mellom myndigheter og næringsliv, høy
    arbeidsmoral og mye forskning.
  • Japan er Norges nest største eksport-
    marked for laks, i 2004 var eksporten 2,7
    milliarder kroner.
  • 5 norske sjømateksportører konkurrerer om markedet; Lerøy Seafood Group, Pan Fish, Coast Seafood, Stolt Marine Harvest og Volstad Seafood.
  • Pga av utviklingen av kronekursen har eksporten gått ned de siste to-tre årene. Eksporten var 4,5 mrd kr på det meste.
  • Chile er Norges største konkurrent, men landet kan bare levere frossen laks. Norge tilbyr fersk sendt med fly. Den norske laksen er dobbelt så dyr som den chilenske. Pris i butikk er ca. 200 kroner per kilo fersk norsk laks.
  • Japanerne er blant de som spiser mest fisk i verden. 70-80 kilo per innbygger i året. 50 prosent av fisken som spises er importert. n
Powered by Labrador CMS