Samfunn
Lavpriskjedene fosser frem
Samtlige lavpriskjeder tok markedsandeler i fjor. Sterkest er veksten hos Extra, etterfulgt av Kiwi og Rema 1000, ifølge ferske Nielsen-tall.
2017 ga en beskjeden vekst på bare 1,1 prosent i dagligvarehandelen totalt. Veksten i fjor på 2,8 prosent innebar derfor mer enn en dobling.
Etter en god varm sommer som stimulerte salget, omsatte dagligvarehandelen for 176,1 milliarder eksklusiv merverdiavgift.
Til tross for økende vekst er ikke det underliggende bildet like lyst. Halvparten av veksten skyldtes avgiftsøkninger. Trekker man fra økningen i prisene på matvarer og alkoholfrie drikker, fikk dagligvarebutikkene en ørliten volumvekst i året som gikk.
– De viktigste utfordringene for dagligvarehandelen er grensehandelen, netthandelen og butikker med bredt utvalg, sier direktør Hege Witsø-Bjølmer i Nielsen Norge.
Økte omsetningen
Det viktigste utviklingstrekket er at Rema 1000 tilsynelatende er over kneiken, og igjen har fått fart i landets største enkeltkjede.
Reitans lavpriskjede hadde ved utgangen av 2018 en markedsandel på 23,7 prosent, mot 23,4 året før. Norgesgruppen halte inn en økning i konsernets markedsandel på 0,1 prosentpoeng, og landet på en andel på 43,2 prosent.
– Vi er fornøyde med utviklingen, ikke minst med en økning på 2,6 prosent for sammenlignbare butikker, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i Norgesgruppen.
Like bak følger Kiwi, som nå har hånd om 21,3 prosent av markedet, opp fra 20,8 i 2017. De grønnkledde hadde med andre ord noe sterkere vekst enn «de blå».
Det er veldig gøy å være vekstvinner
Extra vekstvinner
Lillebror i selskapet er Extra, med en markedsandel på 13,3 prosent gjør dem til Norges raskest voksende dagligvarekjede i fjor.
– Det er veldig gøy å være vekstvinner, erklærer kjededirektør Christian Hoel i Extra.
Om vi regner Obs til lavprisbutikkene, går alt på det jevne. Markedsandelen på 5,3 prosent er nøyaktig det samme som året før.
På supermarkedsfronten viser Nielsen-tallene at både Coop Mega og Meny fortsetter å tape andeler, mens Spar og Eurospar ligger stabilt på 7,2 prosent. Ellers taper Coops nærbutikkonsepter andeler, mens Norgesgruppens-Joker butikker ligger flatt.
Sistemann i Nielsen-oversikten, Bunnpris, har en ørliten nedgang. I fjor oppnådde kjeden en markedsandel på 3,7 prosent (3,8).
I det store bildet innebære årets Nielsen-tall at Rema 1000 er vekstvinneren blant handelshusene, med Norgesgruppen like bak. Coop Norge, derimot, sakker akterut.
– Halvparten av tilbakegangen skyldes at byggevarer er trukket ut av tallene. Resten skyldes faghandelen der vi opererer i et svært tøft marked. Det gjelder for eksempel en bransje som sport, fremholder kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle-Friis.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen