pris og rente

LeasePlan mister en av ti firmabiler

LeasePlan - den desidert største virksomheten her i landet på bildrift - har mistet hver tiende «personlige» firmabil etter hvert som leasingkontraktene går ut. Det opplyser avdelingssjef for kundeservice, Marius Paus. Men mer enn brorparten av LeasePlans bilflåte er varebiler, som er et voksende marked.

Publisert Sist oppdatert

LeasePlan drifter en total bilflåte på 21.500 biler, hvorav ca. 10.000 er såkalt «personlige» firmabiler. Mer enn brorparten av bilflåten er altså varebiler, som er et økende marked. Det resulterte i at den totale bilflåten i selskapet økte med nær 4.000 biler siden årsskiftet. Og LeasePlan leverer bedre resultater enn tidligere.

Men Marius Paus bekrefter at LeasePlan har registrert en klar nedgang i antallet tradisjonelle firmabiler i første halvår i år sammenlignet med første halvår i fjor.

- 10 prosent av de personlige firmabilene har gått ut av vårt system i løpet av første halvår i år. De meste skyldes nok at mange firmabilbrukere velger å gå over til privat bilhold med eventuell kjøregodtgjørelse fra arbeidsgiver. Men noe av nedgangen skyldes også generelt lavere aktivitet i næringslivet, forteller Paus.

Han viser blant annet til at det særlig i Oslo-området har vært en kraftig reduksjon i aktiviteten innen blant annet it-bransjen. Da ryker mange firmabiler.

- En annen ting er at vi også registrerer at en del kunder forlenger leasingkontraktene ut over normal løpetid. Hvor mye som skyldes skatteskjerping og hvor mye som skyldes andre ting er det vanskelig å si noe om. Ofte blir kontraktene forlenget etter råd fra oss - f.eks. i tilfeller hvor det er uavklarte forhold rundt selve bilordningen, sier Paus.

Det er særlig de dyre bilene i skatteklassen mellom 300.000 og 450.000 kroner som har gått ut av LeasePlans drift.

- I de to klassene opp til 250.000 og opp til 300.000 kroner er antallet biler som driftes av oss omtrent det samme i første halvår i år som i første halvår i fjor. Det kan tolkes i retning av det er mange som velger å gå ned en skatteklasse eller to, mener Marius Paus i LeasePlan.

Powered by Labrador CMS