Næringsliv
Lisensiert optimisme
Det lille IT-selskapet Inmeta har spesialisert seg på salg av programlisenser til offentlig og privat sektor. Nå håper selskapet at verktøyet innen dokumenthåndtering virkelig skal skyte fart.
Inmeta ASA er et holdingselskap som er eneeier i Inmeta Licensing, Microsofts største sertifiserte partner på lisenser i Norge. Inmeta ASA, tidligere Office Systems, bestod tidligere også av Office Line som ble fisjonert ut. Opprinnelig var begge disse selskapene en del av daværende Super Office. Det lille IT-selskapet har spesialisert seg på salg av programlisenser til privat og offentlig sektor. Selv om Inmeta er et lite selskap, verdsatt til rundt 75 millioner på Oslo Børs, er det ingen ting i veien med optimismen i selskapets lokaler i Oslo Atrium. Her bygges stein på stein, akkurat som utbyggingen i Bjørvika et steinkast unna.
Inmeta retter seg mot storkundesegmentet, det vil i praksis si selskaper som har mer enn 250 PC-er som trenger programvarelisenser. Selskapets markedsandel for Microsoft programvare til storkundemarkedet er på 38 prosent. Inmeta vet ikke hvor stor andel av Microsofts totale salg i Norge, som også inkluderer privatpersoner og småbedrifter, selskapet har. Selskapets konkurrenter inkluderer Ementor, Fujitsu Siemens, Crayon, ComputerLand og Hewlett-Packard.
Inmeta er i ferd med å utvide produktspekteret. Salget av Adobe-lisenser peker oppover, men det virkelig store satsingsområdet er innen dokumenthåndtering. Inmeta har inngått partnerskap med det britiske selskapet Meridio, som utvikler et av markedets ledende og prisvinnende produkter innenfor elektroniske dokumenter. Bransjen selv kaller området Electronic Document & Records Management, forkortet EDRM. Verktøyet fra Meridio gir blant annet fleksibel og tilgjengelig informasjon til rett tid, sikring av forretningsmessige bevis og riktig håndtering av selskapets e-post. Verktøyet kan samarbeide med Windows. Inmeta leverte i 2004 programvare fra Meridio for rundt 20 millioner kroner til Statoil. Verktøyet skal gjøre det lettere å lagre dokumenter og e-post for 19.000 brukere i oljeselskapet. Det finnes flere eksempler på norske selskaper som kunne hatt bruk for et slikt system for å sikre forretningsmessige bevis den siste tiden.
OFFENTLIG OG TRYGT
Inmetas mål er å opprettholde markedsandelen på Microsoft-lisenser og øke i antall på andre programlisenser, slik at den totale markedsandelen øker. Selskapets omsetning fordeler seg ganske jevnt på offentlig og privat sektor, ifølge Inmeta-sjef Ulf Ristebråten. Dette gir mindre svingninger i ordreinngangen fordi det offentlige ofte går motstrøms.
Kommunenes Sentralforbund er en av de offentlige kundene som har tegnet en stor avtale. Inmeta er leverandør på avtalen som gir alle kommuner og fylkeskommuner gode betingelser på anskaffelse av Microsofts volumlisenser.
Å holde oversikt over hvilke lisenser en bedrift har kan være uoversiktlig og komplisert. Ristebråten har sett bedrifter som bare bruker halvparten av antall lisenser den betaler for.
- Vi bruker Inmeta Licensing og Inmetas software for å identifisere hvilke lisenser bedriftene har og hvordan de brukes, og vi sørger for at kundene får de beste avtalene innenfor den kontrakten de har, sier styreformann Paal S. Raaholt.
Ristebråten sier Inmeta går gjennom i hvilken grad en bedrift skal anskaffe og implementere nye programvarelisenser som de har anskaffet.
- Vi ser at kunden ønsker mer strukturerte produktvalg. Kunden vet mer hva de vil ha og ikke vil ha. Det begynner å bli mer bevisste valg av programlisenser, sier han.
LANGSIKTIGE RELASJONER
Inmeta omsatte i 2004 for 162 millioner kroner. Omsetningen har de siste årene vist en liten nedgang, men dette skyldes at enkelte kunder blir fakturert direkte fra Microsoft. Bunnlinjen har det siste året økt. Ulf Ristebråten mener Inmetas konkurransefortrinn er riktig fokus i takt med utviklingen.
- Vi går etter de langsiktige relasjonene. Vi skal ikke gi dårlige råd basert på kortsiktig gevinst. Samtidig har vi historisk kompetanse og den nødvendige infrastruktur for å drive salg av lisenser, sier han.
Av 2004-omsetningen på 162 millioner kroner, gikk 132 millioner til vareforbruk. Bransjen er preget av små marginer, men det er det lite å gjøre med.
- Vi tror det er et sunt marginbilde for å yte den service som kunden ønsker. De fleste ønsker seg vel alltid bedre marginer. Skjerpet konkurranse kommer kundene til gode, sier Ristebråten.
- Det er livsfarlig hvis det ikke er tøft. Jeg tror ikke det er mange som hadde gått Vasaloppet alene, humrer han.
EKSPANSJON I NABOLAND
Inmeta vil satse mer i våre naboland i årene fremover. Selskapet åpner kontor i Stockholm i august, mens København følger etter i november. Selv om Inmeta har hatt svenske kunder i noen år, skal selgere i disse byene få ytterligere fart på salget av lisenser.
- Det å måtte fylle opp med selgere uten ledelse i Sverige og Danmark går helt fint. Vi vil gå forsiktig ut og fyller på med folk i takt med etterspørselen, sier Ristebråten.
- Vi risikerer ikke unødvendig, sier styreformann Raaholt.
Ristebråten mener fremtidsutsiktene til Inmeta ser gode ut, men synes det er vanskelig å komme med konkrete spådommer.
- Hvor er selskapet om tre til fem år?
- Vi vil fremdeles ha et godt samarbeid med Microsoft. Det vil være en betydelig satsing og vekst innen dokumenthåndtering, og vi vil være en betydelig aktør i det nordiske markedet. Samtidig fokuserer vi på å fortsette å gi våre eiere god avkastning på pengene sine, sier han.
- Hva er kritiske faktorer?
- Prispress må vi leve med. Vi må derfor gjøre håndverk som anerkjennes innenfor vårt marked. Det skal være kvalitet gjennom gode partnere og det vi leverer, sier han.
- Trygghet er også viktig. Det er viktig at kundene har lisensene i orden slik at de ikke blir tatt med buksene nede. Din oppgave som bruker er å vite hva du har tatt i bruk av lisensene. Det skal ikke være avvik mellom bruk og hva man har lisens på, sier Raaholt.
- Hva med strategien for vekst?
- Vi føler oss kompetente og gode nok til å ha 30-40 prosent markedsandel innenfor hvert produktområde. Vi tror vi kan bli like store på dokumenthåndtering som på salg av Microsoft-lisenser. Vi investerer i de lisensene som storkundene har bruk for, avslutter Ristebråten.
Kursene til Inmeta har falt. Analysesjef Stig R. Myrseth i Orion Analyse sier at selskapet er lavt vurdert, men det er grenser for hvor høyt et slikt IT-konsulentselskap kan være priset.
- Det har kommet inn en ny konkurrent til selskapet som er ganske hissig. Inmeta kan være en oppkjøpskandidat for større IT-selskaper. Nedsiden i aksjen er veldig liten, sier Myrseth.
Inmeta Konsern| 2004 | 2003 | Endring | |
| Driftsinntekter | 162,7 | 184,4 | -11,7 % |
| Driftsresultat | 7,0 | 4,6 | 52,4 % |
| Resultat før skatt | 7,0 | 4,0 | 76,8 % |
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk