nyheter
Liten kjennskap til varemerker
Reklamebyråer har for liten kjennskap til varemerker, hevder advokat Kristine Madsen i Wiersholm, Mellbye & Bech.
- Det er dessverre vår erfaring at reklamebyråer og annonsører har for liten kjennskap til varemerkerett. Byråene bør bruke en varemerkefullmektig i tillegg eller gjennomføre en forundersøkelse hos Patentstyret. Dette gjøres alt for sjelden, sa Madsen på et seminar i regi av Annonsørforeningen nylig.
Det rettslige vernet for et varemerke er en enerett til bruk for samme eller lignende varer i ti år fra registrering finner sted. Hun trekker frem eksempler på sterke og svake merker og mener sjokoladen Crispo fra Nidar er et eksempel på et av de gode, gamle varemerkene med relativt svakt rettslig vern. Den er laget av hveterisp og spiller på fargene gul og oransje.
- Nidar bruker farger som gjør at forbrukeren skal kunne handle nesten i blinde. Forbrukeren skjønner umiddelbart hva produktet er, sa hun.
Eksempelvis har også fargebruken på Go morgen yoghurt veldig god gjenkjennelseseffekt, mener hun. Men rettslig sett er ikke fargene beskyttet.
Hensikten med å registrere varemerker er at man får en umiddelbar landsdekkende og eventuelt internasjonal enerett til varemerke i form av et offentlig bevis. Dette har betydning ved lisensiering, salg, virksomhetsoverdragelse og lignende tilfeller. Madsen mener alle varemerker bør være registrert.
Søknad om registrering av varemerke i Norge behandles og avgjøres av Patentstyret. Ønsker man patent på et varemerke i utlandet kan dette gjøres på tre måter: ved å søke i hvert enkelt land direkte, EU-søknad eller søknad via Madridprotokollsystemet. Det siste alternativet er å foretrekke. Dette er en felles patentsøknad for alle EU-landene. Er varemerket for eksempel opptatt i Danmark får man automatisk patent i alle de andre land i motsetning til ved en EU-søknad.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen