Næringsliv

Liten utfordrer i utkanten

Målselv-bedriften Focus Interiør har posisjonert seg som en uavhengig og litt eksotisk kjøkkenprodusent for de som ser etter noe annerledes. Nå er strategien å få et fotfeste i markedet for store byggeprosjekter.

Publisert Sist oppdatert
FAKTA

Bedriften har gått bra de siste årene og tjent penger. I dag er det 25 ansatte ved fabrikken og omsetningen i år vil bli på bortimot 30 millioner kroner. Det har aldri gått så bra som i første halvår i år. Årsaken er at Focus Interiør har levert kjøkken til et større byggeprosjekt i Tromsø.

- Hovedmarkedet vårt er rehabilitering, de som pusser opp hjemme og trenger et nytt kjøkken. Men etter hvert har vi fått en del prosjektleveranser. Vi leverte cirka 50 kjøkken til Snøhvit-utbyggingen. Prosjektet var den første leveransen der vi har stått for alt fra produksjon til levering og montering, sier daglig leder Hans Joakim Hammer til Økonomisk Rapport.

Bedriftens strategi er å være et av de ledende merkene i Nord-Norge på rehabiliteringsmarkedet, og å være med i prosjektmarkedet. For å greie dette, står Focus Interiør overfor en stor utfordring. Fabrikken er gammel og nedslitt. De neste fem til ti årene må det foretas investeringer for opptil ti millioner kroner.

- Jeg tror ikke vi vil vokse så mye. Det viktigste for oss er å stabilisere oss på en omsetning som gir oss gode, stabile arbeidsplasser og at vi lager produkter som våre forhandlere kan selge. Vi ønsker å forrente den kapitalen som våre eiere har spyttet inn på en god måte.

GA IKKE OPP

Fabrikken ligger på Rundhaug, en liten grend med et par hundre innbyggere, et av de minste tettstedene i Målselv. Et steinkast unna flyter Målselva hvor ivrige sportsfiskere forsøker å lure storlaksen. Bedriften startet opp i 1964 og lagde interiør til blant annet Ishavskatedralen i Tromsø.

Fra 1970-tallet og til midten av 1980-årene produserte de Sigdal-kjøkken. Da ble Sigdal kjøpt opp av svenskene, og de ville ikke lenger ha produksjon av Sigdal på Rundhaug.

De lokale eierne ville likevel ikke gi seg. De fikk med seg forhandlere og etablerte merket Focus i 1989. To år senere gikk bedriften konkurs. Det ble igangsatt ny drift, og i dag er det Ovesen Eiendom AS i Sørreisa som eier kjøkkenprodusenten.

STOR PÅ MYSEN

Hovedmarkedet er mellom Vadsø i nord og Brønnøysund i sør. Noen av forhandlerne er Byggtorget som har administrasjon i Vadsø, Tromsprodukt i Tromsø, Narvik Interiør, Bygg-Gros i Brønnøysund og Kjøkken Huset på Mysen i Østfold. Focus har totalt tre forhandlere i Sør-Norge og den største av dem er den på Mysen. Totalt er det 18 forhandlere av kjøkkenet, i tillegg til en del entreprenører som kjøper direkte.

- Vi ønsker forhandlere som vet hva de gjør. Det er ikke hyllevare vi selger, samtidig er det ikke bare enkelt å få tak i gode forhandlere. De vi har nå, har vokst sammen med Focus og får gode resultater, sier Hammer.

Strategien for oppussingsmarkedet er å skaffe seg gode referanser og et godt omdømme blant både kunder og leverandører. Bedriften har nettopp investert i ny katalog og et nettsted. Markedsføring koster mye. For en bedrift med små ressurser er det et kjempeløft å lage utstillinger og få dem fotografert. Det lages ny katalog hvert annet år, og kostnaden får alltid stor effekt på bunnlinja.

- Vi forsøker å skille oss ut i annonseringen. Vi viser nødvendigvis ikke kjøkkenet i seg selv, vi ønsker å vise en stemning, at kjøkkenet er det beste stedet å være i et hus. Det føler vi at vi har lykkes med.

STÅR ALENE

Rundhaug er ikke den mest sentrale plassen å ha en fabrikk på. Høye transportkostnader oppveies imidlertid ved at bedriften ligger på et sted hvor det ikke er høyt press på lønnskostnadene.

- Jeg tror folk fremdeles ønsker å ha kjøkken som er laget av små og uavhengige kjøkkenprodusenter som oss. Utfordringen vår er å få bedre innkjøpsavtaler. Det er ikke bare enkelt å stå alene når vi må konkurrere på pris. Vi importerer kjøkkendeler fra Danmark, Sverige og Finland, og merker at konkurrenter har økt importen fra lavkostland. Trusselen er store kjeder og økt prispress. Styrken vår er fleksibilitet, og det er noe vi er unike på. Vi er nødt til å lage produkter som det lyser kvalitet av.

Focus Interiør vil i år selge rundt 1500 hele kjøkken, og daglig leder Hans Joakim Hammer tror regnskapet ved årets slutt vil vise pene tall.

Målselv kommune

Fra omlag 1790 og utover til 1807 kom et jevnt sig av døler, spesielt fra Nord-Gudbrandsdalen og Nord-Østerdalen, og bosatte seg i Bardu og Målselv. Den dag i dag er det dølamål som dominerer i kommunen. Målselv har et variert næringsliv. Forsvarets virksomhet er av betydelig omfang. Målselv er også den største skogbrukskommunen i Troms og den tredje største jordbrukskommunen i landet. Av industri kan nevnes Nord-Norges salgslag med sitt hovedslakteri, interiørproduksjon, betongvarefabrikk, mekaniske verksteder og kompetansebaserte virksomheter. Kommunen har et areal på 3321 kvadratkilometer. Ved årsskiftet var innbyggertallet 6658.

Focus Interiør AS
Bedriften startet opp i 1964 og har i over 40 år levert kjøkken til norske hjem. I dag er det Ovesen Eiendom AS som eier fabrikken.

Tall i millioner kroner
20042003Endring
%
Driftsinntekter23,623,9-1,4
Driftsresultat1,12,7-56,5
Resultat før skatt1,12,5-56,8
Kilde: Bizweb

Powered by Labrador CMS