Næringsliv
Løkkeviks tyske milliardprosjekt
Den norske eiendomsutvikleren Per Harald Løkkevik satser stort på ferie i Østersjøen. I sommer åpner han femstjerners hotell med yachthavn utenfor Rostock.
Prislappen på ferieprosjektet Hohe Düne er en milliard kroner (120 millioner euro). Det er store dimensjoner over hotellpalasset som er i ferd med å ta form ved innseilingen til den tyske østersjøhavnen Rostock. Bak en 700 meter lang molo ligger en yachthavn med plass til 750 båter. Med en perlehvit strand som nærmeste nabo ligger hotellet med 368 luksusrom, 2500 kvadratmeter konferansesenter og 4200 kvadratmeter med spa og treningssenter.
- Det er kanskje det største og mest prominente hotellprosjektet i Tyskland akkurat nå. Bedre beliggenhet ved sjøen kan du ikke få her i landet, ler Løkkevik.
Han rusler langs promenaden foran hotellet og forklarer om sine planer. Her ute i den lune havnen kan man ha flytebrygge for konserter eller firmapresentasjoner. Borte i konferansesenteret må foredragsholderne skjerpe seg for å holde på oppmerksomheten i konkurranse med sjøblikk på ferjetrafikken. Problemet er måkene som har lagt sin elsk på anlegget og som ignorerer lydanlegget med rovfuglskrik.
350 ansatte er trent opp til åpningen 30. juni.
TURISME ER TINGEN
Hotellet ligger vis-à-vis den populære badebyen Warnemünde ved innseilingen til Rostock havn. Området har tradisjoner som feriested tilbake til 1900-tallet, da Edvard Munch og andre kunstnere tok turen opp fra Berlin for å få frisk luft og ro fra storbylivet i sommermånedene. Den viktigste målgruppen er fortsatt tyske turister fra Berlin og Hamburg. De to millionbyene ligger knappe to timer unna med bil etter at motorveinettet er blitt kraftig utbygget.
- For millioner av østtyskere har dette vært badeby nummer en, sier Løkkevik.
Også skandinaviske gjester gjenoppdager Østersjøen. Spesielt vår og høst trekker mange svensker ned hit på golf og handletur.
- Størrelsen og servicetilbudet på hotellet er mer orientert mot det en finner i Middelhavet, men vi mener Østersjøen har dette potensialet. Det er et veldig bra område for seiling, vannsport og velvære. Inne i landet er det gode muligheter golf, ridning og vandring. Men markedet i dag vil også ha dette elementet av luksus og eksotiske opplevelser for hele familien, sier Løkkevik.
EU NORMALISERER
Han er sikker på at denne delen av Østersjøen har fremtiden foran seg, selv om den økonomiske situasjonen akkurat nå er dyster. Delstaten Mecklenburg-Vorpommern er den delen av Tyskland som er hardest rammet av den økonomiske krisen. Arbeidsledigheten er mange steder over 20 prosent.
- Det har vært store endringer her det siste tiåret. I Skandinavia er det fortsatt mange som har et trist bilde av denne regionen. De tenker på kommunisttiden og gammel industri. Men her er noen av Tysklands flotteste strender og seileområder, sier Løkkevik.
Turismen er da også en av de bransjene som går godt, og golfanlegget på Flesensee har ry langt opp i Skandinavia. I deler av Tyskland oppfattes Mecklenburg-Vorpommern fortsatt som en ytterste utkant mot øst, men i det nye Østersjøen er det svært sentralt. Fra havna i Rostock går det ferjer til Danmark, Sverige, Finland og Baltikum. Der heter innlandshavet Vesterhavet. København og Øresund-regionen er bare to-tre fergetimer unna.
- EU-utvidelsen i fjor er i ferd med å normalisere dette området. Nå er vi ikke lenger ytterst i EU, men midt i Europa, sier Løkkevik.
KOM SOM STUDENT
Løkkevik havnet i Rostock ved en tilfeldighet. Han studerte økonomi i Tyskland på slutten av 80-tallet da Berlin-muren falt og det over natten åpnet seg et helt nytt marked i øst. Husbygging var det store, og mange norske firmaer søkte lykken uten særlig hell. Løkkevik var en av dem som forsøkte seg. Han har siden starten i 1994 utviklet prosjekter for over fire milliarder kroner med sitt firma Odin Group i Rostock - hovedsakelig i Hamburg, Hannover, Berlin og Rostock. Han har bygget hotell, leiligheter og forretningsbygg. De fleste har vært i samarbeid med det svenske entreprenørselskapet NCC. De er også med på yachthavnen Hohe Düne.
Løkkevik frykter ikke at Tysklands økonomiske problemer skal true prosjektet. Satsing på ferieboliger er noe annet enn det mettede markedet for kontorer og boliger. Flere av de østtyske prosjektene har nytt godt av sjenerøse støtteordninger fra tyske myndigheter og slik er det også med yachthavnen.
- Men det er i ferd med å bli mindre av det. Regionen må stå på egne bein, sier Løkkevik.
Hva han selv har tjent og hva han er god for økonomisk vil han ikke snakke om.
- Det er en positiv side ved å drive forretning her at man ikke er så fokusert på slikt som i Norge, sier han.
Jeg har tro på denne regionen, sier Løkkevik som har slått rot og fått familie i Rostock. Han har også engasjert seg i sosiale prosjekter som seileskole for vanskeligstilte ungdommer.
Men et lite problem har han.
- Dette yacht-prosjektet har vært min drøm. Problemet er hva jeg skal gjøre etter dette, sier Løkkevik.
TYSKLAND- Tyskland er Europas største økonomi og Norges viktigste handelspartner etter Sverige. Selv om den innenlandske etterspørselen har vært svak de siste årene, har den norske handelen med Tyskland økt.
- Delstaten Mecklenburg-Vorpommern er Tysklands fattigste og ligger en times kjøretur fra den rikeste - Hamburg. Det har ført til pendling og stor fraflytting fra området med 10-20 prosent befolkningsfall i enkelte byer.
- Norske bedrifter er svært aktive i regionen, med Aker Yards verft i Rostock og Wismar som den største investeringen. Yara har en stor gjødselfabrikk i området. Flere mindre norske bedrifter innen skipsutstyr og husbygging er også aktive i området.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen