nyheter

Må regulere ansattes følelser

Ledere som ikke lærer å regulere sine ansattes følelser, risikerer både å lide under dem og bli slaver av dem. Ledere er følelsesledere, om de vil det eller ikke, hevder BI-professor Paul Moxnes.

Publisert Sist oppdatert
- For mennesker som er opptatt av resultater, er det viktig å vite hvordan følelser skal uttrykkes, forstås og brukes på den mest hensiktsmessige måten, fastslår Paul Moxnes, som er professor i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI, ifølge BI.no."Hvis du ikke styrer følelsene dine, vil følelsene dine styre deg», sa den tidligere slaven og ordspråkskunstneren Publilius Syrus et hundre år før Kristus. I de siste årene har følelser vært «inn» i arbeidslivsforskningen, managementforskningen så vel som i den generelle psykologien.Professor Moxnes gjør det klart at alle ledere er følelsesledere, enten de vil det eller ikke. De er følelsesledere enten de kan det eller ikke. Ledere som ikke lærer å regulere sine ansattes følelser, risikerer både å lide under dem og bli slaver av dem.- For å bli fri fra følelsenes tyranni må organisasjoner lære å identifisere følelser, forstå følelser og bruke følelser - både egne og andres, fremholder Moxnes.BI-forskeren er opptatt av hvordan organisasjoner best kan håndtere følelser basert på den kunnskap vi har på feltet. - En god organisasjon er avhengig av gode følelser, konstaterer Paul Moxnes, som peker på at det vil være liten vilje til å gjøre en god jobb hvis du ikke har gode følelser.- En form for kjærlighet ligger bak enhver god organisasjon og ethvert godt produkt. Uten en slik kjærlighet står organisasjonen alltid i fare for å gå i oppløsning eller å bli ødelagt - om det nå er en familie, en bedrift, en forskningsinstitusjon eller et samfunn, sier Paul Moxness. Det finnes ikke noe belønningssystem, regelverk eller sikkerhetssystem som i lengden vil kunne redde en organisasjon som ikke preges av gode følelser.
Powered by Labrador CMS