Annonse
internasjonalt eu
Må ut med milliardsubsidier
Norge trenger ikke mer fornybar energi, men regjeringen har bundet seg EU-direktivet om fornybar kraft og må skaffe opptil 30 terawattimer til, med en regning på mange titalls milliarder kroner til skattebetalerne.
Annonse
EU-direktivet krever at medlemslandene øker andelen fornybar energi til 20 prosent innen 2020. Av totalt energikonsum dekkes 60 prosent av vannkraft. Etter EU-direktivet blir det nye målet 75 prosent, skriver Dagens Næringsliv. Frps energipolitiske talsmann, Ketil Solvik-Olsen, mener Norge vil ende opp med å gi store subsidier til vindmøller i stedet for rimeligere alternativer som minikraftverk, som SV er skeptiske til. NVE mener minikraftverk kan gi 18 terawattimer med lave utbyggingskostnader, mener de. Enova regner energieffektivisering som billigst, mens de har regnet seg fram til at vindmøller kan gi 20 terawattimer for 30 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.
I tillegg er flisbrenning og fornybar fjernvarme kan komme i tillegg, samt regulær vannkraftutbygging.
Nylige artikler
20 alvorlige fallulykker på jobb siden april: – Dette er for høye tall
Rubio: USA vil ha Iran-avtale, men ikke for enhver pris
Utviklingsministeren: – Norske penger hjelper folk i Venezuela
Frankrike stenger atomreaktorer i varmen
Våre viktigste kolleger bor på innsiden
Mest leste artikler
Jan Ketil Arnulf om å åpne for en sivil sjef for E-tjenesten: Ingen garanti for å finne en god kandidat
Må sjefen for E-tjenesten ha militær bakgrunn? Strid om sivil leder
ADHD i arbeidslivet: Slik kan åpenhet og fleksibilitet gi bedre resultater på jobb
Ståle Langvik: Statlig sløsing skjuler snikrasjonering i velferden
Tom Karp om sterke ledere: Derfor utfordres demokrati og ledelse nå