pris og rente

Made in Norway: Helly Hansen

Fra USA til Japan er Helly Hansen, oppfinneren av vanntett bekledning, kjent for sine høykvalitets ski- og seilerjakker.

Publisert Sist oppdatert

Salg utenfor Norge står nå for nesten 90 prosent av totalomsetningen. På global basis er omsetningen ut av butikk nå på fire milliarder kroner. Men selskapet selger også et bredt spekter av andre klær beregnet på sport og fritid samt arbeidsklær. Alt i alt, selger Helly Hansen til mer enn 40 markeder verden over basert på produktutvikling i Moss og Seattle, USA. I Japan, der det norske selskapet har vært i 25 år, er HH merket ledende innen seiling. Nå vokser det koreanske markedet sterkt. Men fortsatt er det Nord-Amerika og Europa som dominerer salget til det 126-år gamle selskapet.

Helly Hansens viktigste markeder
USA
Storbritannia
Japan
Norge
Italia
Canada
Tyskland
Sverige
Frankrike
Danmark

Trenden de siste ti år
Andel av omsetningen (arbeidstøy og sport/fritid) utenfor Norge:

2001 88 prosent
200089 prosent
199989 prosent
199889 prosent
199788 prosent
199686 prosent
199582 prosent
199480 prosent
199375 prosent
199272 prosent

Nøkkelfakta om Helly Hansen

  • Grunnlagt i 1877 av Helly Juell Hansen
  • Har egne salgskontorer i alle viktige markeder i Europa med distribusjonssenter i Holland og Norge
  • Eget sourcing-kontor i Hong Kong
  • Ekspanderer til USA / Canada 1979
  • LIFA sportsundertøy lanseres i 1979
  • Den vanntette, pustende metervare, HELLY TECH, lanseres i 1980
  • Har lisensavtaler på de viktigste markedene i Asia
  • Hovedkontor og produktutvikling i Norge
  • Antall ansatte er 700
  • Eies av Investcorp og Orkla
Powered by Labrador CMS