pris og rente
Made in Norway: Jøtul varmer verden
Kompetanse på hvordan kulda kan holdes på avstand har gjort ildstedprodusenten Jøtul til en suksessfull bedrift.
Den 150 år gamle industribedriften på Kråkerøy utenfor Fredrikstad har klart å snu minustall til lønnsom butikk. Drahjelp har Norges største produsent av vedovner, gasspeiser og gassovner fått både fra høye strømpriser og prisbelønt design. I fjor ble det solgt Jøtul-produkter for ikke mindre enn 491 millioner kroner til hele verden inkl. Norge. De største markedene utenfor Norge er USA, Frankrike, Storbritannia og Polen. Omkring en tredjedel av salget skjer i Norge. Den største veksten forventes nå i Øst-Europa.
I årets første kvartal kunne selskapet vise til en salgsøkning fra 109 til 114 millioner. Resultatet før skatt økte fra 21,5 til 44,1 millioner i samme periode.
Salget av Jøtuls vedovner økte med hele 50 prosent i Norge i 2001. Stigende strømpriser er, ifølge selskapet, også en forklaring på den positive utviklingen i hjemmemarkedet.
- Bevisst bruk av god design i produktutvikling og markedskommunikasjon, er en av årsakene til at vi har lykkes, sier administrerende Jøtul-direktør Erik Moe. Han fremhever også kvaliteten på produktene som en konkurransefordel.
I 1999 ble Jøtuls klassiske vedovn tildelt Klassikerprisen av Norsk Designråd.
10 største eksportmarkeder
1. USA
2. Frankrike
3. Storbritannia
4. Polen
5. Italia
6. Sverige
7. Spania
8. Latvia
9. Tsjekkia
10. Tyskland
Eksport fra Jøtul | ||
I millioner | Eksporthandel | |
2002 | 315,9 | 64,50 % |
2001 | 339,4 | 68,20 % |
2000 | 343,5 | 72,50 % |
1999 | 286,1 | 67,30 % |
1998 | 189,4 | 58,30 % |
1997 | 171,1 | 53,80 % |
1996 | 135,3 | 46,30 % |
1995 | 112 | 48,50 % |
1994 | 129,1 | 50,80 % |
1993 | 116,9 | 49,70 % |
Nøkkelfakta om Jøtul
- Jøtuls historie går tilbake til 1853 og selskapet er Norges største produsent av ildsteder og eneste produsent av peisinnsatser. Jøtul er markedsleder i Norge med en dominerende markedsandel.
- Jøtul-konsernet har i første kvartal 2003 oppnådd driftsinntekter på 114 mot 109 millioner i tilsvarende periode i fjor, en vekst på 4,3 prosent. Sammenlignet med første kvartal i fjor, økte salget til land i Skandinavia med over 20 prosent.