pris og rente
Made in Norway: Tripp trapp suksess
De fleste norske barnefamilier har stiftet bekjentskap med Tripp Trapp- stolen. Da den kom på markedet i 1972 ble den en stor suksess, og gjorde produsenten Stokke Gruppen fra Møre og Romsdal verdenskjent. Til nå er det solgt over fire millioner stoler, og fortsatt er den svært populær.
Det geniale ved stolen er at den følger barnet nærmest fra fødsel til tenåring, ved at setehøyden kan reguleres. Den er også svært robust og nærmest evigvarende. Stolen kan dermed gå i arv søsken mellom uten at kvaliteten forringes.
Møbeldesigner Peter Opsvik er hjerne bak Tripp Trapp, en ide som mange andre konkurrenter innen bransjen har gjort sitt beste for å kopiere i ettertid.
Særlig har stolen blitt populær i utlandet. 95 prosent av Tripp Trapp-stolene selges i dag utenfor Norges grenser.
- Nøkkelen til suksess er et merkevareprodukt som markedsføres verden over, sier administrerende direktør Kjell Storeide.
Siden 1972 har stolene solgt jevnt, og i år regner møbelprodusenten med å selge 400.000 stoler. Og populariteten holder seg til tross for at Stokke gruppen ikke har gjort noen endringer med konseptet.
Nøkkelfakta om Tripp Trapp
- Det er solgt over 4 millioner utgaver av Tripp Trapp-stolen siden lanseringen i 1972. Dette til tross for at stolen er laget slik at den følger barnet nærmest fra fødsel til voksen og kan gå i arv søsken mellom.
- Ideen til Tripp Trapp kommer fra møbeldesigner Peter Opsvik. Etter at stolen ble en suksess har en rekke konkurrerende møbelselskaper prøvd å kopiere ideen. Like fullt har Stokke Gruppen hatt en jevn vekst i salget siden 1972. I år regner selskapet med å selge 400.000 utgaver av Tripp Trapp.
- Veksten skyldes særlig stor suksess i utlandet. Nå går 95 % av alle stolene ut av landet. Fjerntliggende land som Japan står høyt opp på listen av eksportland.
- Tripp Trapp-stolen er av så god kvalitet at den nærmest er evigvarende. Den tåler det meste av sprell.
10 største eksportmarkeder i 2002
1. Tyskland
2. Holland
3. Japan
4. Danmark
5. Sveits
6. Frankrike
7. Storbritannia
8. Belgia
9. Spania
10. Sverige
| Eksport fra Stokke Gruppen | ||
| Totaleksport og prosent av totalomsetning | ||
| 2002 | 498 mill.kr. | (70 %) |
| 2001 | 459 mill.kr | (66 %) |
| 2000 | 426 mill.kr. | (60 %) |
| 1999 | 346 mill.kr. | (55 %) |
| 1998 | 366 mill.kr. | (55 %) |
| 1997 | 325 mill.kr. | (54 %) |
| 1996 | 305 mill.kr. | (57 %) |
| 1995 | 273 mill.kr. | (56 %) |
| 1994 | 242 mill.kr. | (54 %) |
| 1993 | 181 mill.kr. | (51 %) |
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk