Annonse
Næringsliv
Markedsføring på speed
Merkevarebygging er oppskrytt, hvis vi skal tro Jarle Ørnebo. For 90 prosent av bedriftene er det ikke merkevarebygging man trenger, men effektiv og rimelig digital markedsføring, fordi omgivelsene flytter seg raskere og raskere.
Annonse
Jarle Ørnebo har skrevet boken Speed Marketing sammen med Svein Inge Leirgulen. Forfatterne mener direkte digital markedsføring er det mest effektive. - For 90 prosent av bedriftene er det ikke merkevarebygging man trenger, men effektiv og rimelig digital markedsføring, fordi omgivelsene flytter seg raskere og raskere, sier Ørnebo.Han viser til at merkevarer faller fort i verdi med en gang de har fått negativ omtale i media. Ørnebo mener det handler om å skape overskudd raskt gjennom smart forretningsdrift og digital markedsføring.- Interaktive medier gir bedre tilbakemelding på om en annonse virker eller ikke umiddelbart, sier han.MÅLBARTMen det holder ikke bare med en nettside og å tro at folk vil strømme til bedriften din av den grunn. Forfatterne mener at etablering av en webside kan sammenlignes med å innrede et butikkvindu der kundene går forbi. Det handler om å få kundene til å besøke akkurat deg. Prinsippene for markedsføring over internett skiller seg ikke mye fra vanlig markedsføring. Markedsføring skal være salgsfremmende, ikke om noen år, men så fort som mulig, mener forfatterne.Bedrifter som jobber med en markedsføringsplan generelt bør prøve nettet først, fordi internett gir gode muligheter til å måle markedsinnsatsen. La oss si du har en nettside hvor du enten har en e-butikk eller hvor potensielle kunder kan legge inn informasjon om seg selv og be om å bli kontaktet av selskapet. Hvis du reklamerer på denne siden i form av bannerannonser på andre nettsteder, vil du effektivt kunne måle hvilket sted du får flest treff fra.Du kan igjen måle hvilke treff som hadde størst sannsynlighet for å kjøpe produkter eller tjenester fra din bedrift. - Poenget med Speed Marketing er foruten å være raskt kjøputløsende også å få raske svar fra markedet, sier Ørnebo.Reiselivsbedriftene er blitt mye flinkere til å markedsføre seg de siste årene, mener Jarle Ørnebo. - Men de bør passe seg for å ikke bli for avanserte. Reiseselskapene bør fokusere på et enkelt budskap og være selektive i forhold til hvilke medier de bruker, sier han.Ørnebo mener bedrifter bør flytte annonser over til medier som virker best og oppfordrer bedriftene til å overvåke mediene hele tiden for å kartlegge dette.- Det handler om å gjøre seg opp en mening om hva man vil betale for å skaffe en kunde, og finne riktig pris for dette, sier han.Forfatteren av Speed Marketing trekker frem Star Tour som et selskap som har lykkes med sin nettannonsering.- De har fokusert på salgsrettet markedsføring som skal være kjøputløsende og gi respons i form av en bestilt reise. Kjennskapen til Star Tour er det ingen ting i veien med, men problemet har vært at reiseoperatørene markedsførte seg likt, sier han.Markedssjef Kjersti Hagen Risberg i Star Tour forteller at de har flyttet mye av annonseringen fra papir til internett det siste året.- Vi kan måle hvor mye vi selger på hvert enkelt nettsted og hvor vi får best treff. Store nettsteder, nettsteder for kvinner og nisjeportaler for reise gir best treff, sier Risberg.Markedssjefen sier Star Tour bruker 25-30 prosent av annonsebudsjettet på internett, mot 10-15 prosent for rundt ett år siden. Resten er annonsering på papir og TV. Hun mener trenden dreier mer mot nettannonsering.- Utfordringen er at det er vanskeligere å måle hvor kjøputløsende annonser på trykte medier og TV er siden kundene ringer et felles telefonnummer, sier hun.Ifølge Confetti var reiselivsbransjen nest største bransje på nettet i 2005, takket være SAS Braathens og Star Tours store reklameinvesteringer.Reiselivet
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen