Annonse
nyheter
Mat-opptur
Annonse
Bønder som vil produsere nisjemat med lokale kvaliteter klager over at det er vanskelig å få distribuert varene. De som har ansvar for distribusjonen hevder på sin side at det er liten etterspørsel etter slik mat. Coop Mega åpnet nylig et nytt butikksenter i Orkanger der lokalt produsert mat skulle være et satsingsområde. Det viste seg at kjøledisken de hadde avsatt til spesialvarene var for liten. Etterspørselen har overskredet administrerende direktør Olav Jermstads forventninger mange ganger. Ost og bearbeidet kjøtt har slått best an. Jermstad forteller til Dagligvarehandelen at satsingen på varer fra lokalmiljøet også har gitt oppsving for økologiske varer. I tillegg til at nisjematen har styrket butikkens inntjening, har den sannsynligvis bedret miljøet. Flere forskningsprosjekter har konkludert med at kort vei mellom produksjon, butikk og forbruk av mat er bra for miljøet.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen