Annonse
Næringsliv
Mat+klær=sant
Annonse
- Rundt halvparten av salget i dagligvarebutikkene vil om kort tid bestå av ikke-matvarer, ifølge Dagens Industri. Dette er en sterk internasjonal trend. I fjor sommer ble Wal-Marts «Georg» Storbritannias mest solgte klesmerke. I Tyskland er Aldi størst på PC og klær, mens dagligvarehandelen i Danmark står for 35 prosent av salget av dameklær og halvparten av salget av barneklær.
De tyske dagligvarekjedene Lidl og Netto, som er de nye lavprisaktørene, satser på non-food varer. Innkjøpsstyrken hos disse er enorm i forhold til de enkelte detaljistene.
I ØR nr 12-04 skrev vi om Expert-butikkene i Trondheim som lokker til seg kunder ved å selge Pizza Grandiosa til sjokkpris. Bransjeglidning er for tiden en tydelig trend som går ut på at tradisjonelle dagligvarebutikker som Rema 1000, Rimi og Prix like gjerne selger DVD-spillere som melk til kundene sine. I løpet av to dager solgte Coop eksempelvis 8.000 DVD-spillere til 399 kroner. Rema 1000 har hatt stor suksess med sin PC-satsing, og Prix har varslet at de skal selge PC-er flere tusen kroner billigere enn elektrokjedene.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen