Samfunn
MDG og Frp kritiserer regjeringens avgiftshopp
Både MDG og Frp mener bilkjøpere som allerede har bestilt hybridbil, må få slippe den varslede avgiftsøkningen på denne biltypen.
– Det er fryktelig klønete og firkantet byråkrati at de som har kjøpt bil blir påført en kjempestor ekstraregning bare fordi det tar ekstra lang tid før bilene deres blir levert, blant annet på grunn av korona. Det er ikke sånn man får folk med på fornuftig klimapolitikk, sier Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne til NRK.
Engangsavgiften økes for bensinbiler og hybridbiler i regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år. Den rammer også dem som bestilte hybridbil før forslaget ble kjent. Mellom 15.000 og 20.000 bilkjøpere risikerer en ekstraregning på opptil 80.000 kroner.
Solberg-regjeringen foreslo avgiftshoppet. Støre-regjeringen vil beholde det.
– Dessverre er mange tusen velgere i distriktet rett og slett blitt lurt. Her rammes mange tusen av en veldig urimelig avgiftsøkning, sier finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi i Frp.
– Vi har ikke lurt noen. Vi arvet et budsjett fra Høyre hvor både bruk og kjøp av biler ble dyrere. Vi reverserte avgiftene på bruk av bil, men gjorde ikke det samme på kjøp av bil. Så avgiftene på bil blir omtrent det samme som dette året her, sier statssekretær Lars Bartnes (Sp).
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen