Samfunn
Mener vei og bane kan bygges på halve tiden
Nye veier og jernbanespor kan bygges inntil 50 prosent raskere og dermed langt rimeligere enn i dag, hevdes det i en rapport samferdselsministeren får av NHO tirsdag.
Rapporten «Raskere og smartere samferdselsutbygging» anbefaler at prosjektene finansieres og prosjekteres slik at alle pengene er garantert ved byggestart.
Det skjer oftest ved at en privat utbygger i første omgang legger ut alle kostnader og tar ansvaret for å bygge strekningen. Utgiftene dekkes i siste omgang av staten gjennom årlige nedbetalinger, eventuelt i form av bompenger.
NHOs administrerende direktør John G. Bernander sier til Aftenposten at tre slike typer prosjekter som allerede er satt ut i livet, «har vist seg å være kjempesuksesser».
– Men vi registrerer at det finnes noen ideologiske sperrer, sier Bernander.
Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) sier ifølge avisen at man ikke skal behøve å låne penger til veibygging så lenge Norge har penger på bok.
I rapporten, som er laget av Vista Analyse, hevdes det blant annet at utbyggingen av ny toglinje på strekningen Oslo-Ski vil bli 3 milliarder kroner rimeligere dersom man legger den foreslåtte prosjektmodellen til grunn. (©NTB)
Nylige artikler
EUs tvilsomme strev for å redde Ukraina
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet