Næringsliv

Mestergruppen tror på dobling

Byggekonsernet Mestergruppen har levert det beste resultatet i selskapets historie. Selskapet mener det bør være grunn til optimisme også i tiden fremover og tror på dobling av omsetningen innen 5-6 år.

Publisert Sist oppdatert

Mestergruppen omsatte totalt for 1,2 milliarder kroner i fjor og kunne notere et resultat før skatt på 27,6 millioner kroner. Administrerende direktør Johnny R. Kristiansen mener årsaken til de gode tallene først og fremst er at kjeden har fått nye kundegrupper, bygd stein på stein og i tillegg alltid har levert overskudd.

- Vi er svært godt fornøyd med resultatet, sier han.

Byggekonsernet Mestergruppen AS driver kjedene Mesterhus, Systemhus og Byggeriet. Resultatet er belastet med over 2,4 millioner kroner i avskrivinger på goodwill og merverdi merkevare. Egenkapitalprosenten i konsernet er 32 prosent og totalrentabiliteten var 11 prosent.

- Alle kjedene våre har gått bra, og året har også startet lovende med godt salg. Vi er optimister med tanke på fremtiden, sier Kristiansen. Han mener Mestergruppen har et enkelt system som er veldig kostnadseffektivt og at dette er en av årsakene til det beste resultatet noen sinne. Kristiansen viser til at rammebetingelsene gjør at det bør være grunnlag for betydelig optimisme i nybygg-markedet, og moderniseringsmarkedet ser ut til å holde seg rekordhøyt.

-Vi forventer at nybyggingsaktiviteten vil ta seg opp og at dette vil gi utslag i ytterligere vekst, sier han.

Mestergruppen har valgt en forsiktig vekstfilosofi ved å bygge stein på stein. Over en 5-6 års periode er omsetningen doblet. Selskapet forventer at veksttakten vil fortsette i samme tempo. I tillegg ventes det at resultatene vil bedres.

- Det er kapital nok i næringen. Det faktum at marginene presses, skyldes overkapasitet. Hvis denne overkapasiteten frigjøres er det penger nok, fortsetter Kristiansen.

Mesterhus- og Systemhusmedlemmene igangsatte ca 1.900 boliger i 2003. Mesterhus var nok en gang den boligaktør som igangsatte flest boliger, og har ca 140 medlemsbedrifter rundt om i landet.

Omsetningen av byggevarer i konsernet har økt med ni prosent. Gruppen har tatt markedsandeler mens totalmarkedet viser nedgang. Ifølge Kristiansen hadde byggekjeden Byggeriet alene en omsetningsvekst på 20 prosent. Byggeriet er en byggevarekjede i sterk vekst over hele landet. Kjeden har utviklet et enkelt og kostnadseffektivt konsept, som er tilpasset byggsentre i sterk posisjon i sine lokalmarkeder. Byggeriet består av nærmere 100 selvstendige byggsentre som har fordelene av stordrift og støtte til å møte kundenes behov og utvikle sine tjenester videre. Dette har resultert i gode innkjøpsrutiner, samt støtte i salg og markedsføring.

Konsernet har innført datasystemet ASP sentralt og i alle datterselskaper. Dette har vært en omfattende oppgave som allerede har gitt resultater, spesielt i de selskaper hvor de også har salg til private kunder. Mestergruppen har satset rimelig store ressurser på å få med nye medlemmer i kjedene. Alle kjeder har vist til dels sterk vekst i medlemsmassen. Over tid er det også brukt betydelige midler for å bygge opp og videreutvikle merkevarene «Byggeriet», «Systemhus» og «Mesterhus». Dette er en strategi som konsernet ønsker å satse ytterligere på i tiden fremover. I tillegg har Mestergruppen arbeidet aktivt med å posisjonere seg mot fremtidige samarbeidspartnere på både norsk og nordisk basis. Selskapet har klart å skape en merkevare etter vekstperioden de siste årene.

Mestergruppen
Tall i millioner20032002Endring
Driftsinntekter120011028,8 %
Driftsresultat25,919,731,5 %
Resultat før skatt27,617,458,6 %
Kilde: Selskapet

Powered by Labrador CMS