Næringsliv
Microsoft-seier igjen?
Kan Microsoft lykkes med å erobre enda et nytt område?
I bakgrunnen hører du Rolling Stones-sangen Start Me Up. Så ser du Bill Gates løpe mot scenen. Musikken stopper og Gates begynner å fortelle om alle fordelene ved Microsofts nyeste Windows-versjon.
Nei, det er ikke et nytt realityshow fra USA. I stedet er det en scene fra en internasjonal teknologikonferanse i Taipei i 1995.
Nesten ti år senere vil Gates igjen koble musikk med teknologi. Denne gangen er det kapringen av musikknedlasting fra internett som står for tur.
Microsoft vil utkonkurrere Apple, iPod og iTunes og bli konge også på dette området. Fra før av dominerer de markedene for operativsystem og kontorprogramvare og er en av lederne innenfor e-post (se ØR nr. 11/2004).
Strategien er å levere programvareløsninger til mer enn 20 internett-tjenester og 500 ulike avspiller-modeller.
- Der iTunes er et redskap for å selge iPod, som Apple tjener på, er det selve filstandarden Microsoft vil tjene penger på, påpeker Tarjei Alvær Heggernes og Eyolf Bakke-Eriksen i sin utredning Nye spilleregler i en tradisjonell industri - Kampen om dominant design for musikknedlasting.
Alle de 500 avspillerne må betale lisens til Microsoft for å benytte filformatet WMA. På samme måte må alle nedlastingstjenestene betale lisens til Microsoft for låtene de koder om til WMA-formatet, sier de i utredningen.
- I motsetning til Apple har Microsoft satset på å samarbeide med mange mindre aktører. På denne måten har de fått spredd sin teknologi på mange fronter, sier Heggernes og Bakke-Eriksen.
Men Microsofts svakhet er at de er etterfølgere i dette markedet, mens det er Apple som høster førstetrekksfordeler, mener de.
For eksempel er det fortsatt ingen Microsoft-allierte avspillere som truer iPods lederposisjon. Mange mener derfor Microsoft satser på å levere programvare til avspillere som vil overgå iPods tekniske kapasitet gjennom blant annet også å tilby video. De nye musikk- og videomaskinene ble lansert i september av Samsung, Creative Technology og iRiver, men den relativt store størrelsen på disse (rundt størrelsen på en bok) kan være en hemsko, mener enkelte kritikere.
Likevel har Microsoft en styrke gjennom det faktum at Apple har brukt mye ressurser for å få oppmerksomhet rundt betalte nedlastingstjenester, og dette nyter Microsoft nå godt av, påpeker Heggernes og Bakke-Eriksen.
- Teoretisk sett er det Microsoft som i dag har den sterkeste posisjonen for å oppnå dominant design, skriver de.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen