Næringsliv

Milliardmarkedet åpner seg

De neste månedene blir travle for de to norske panteselskapene Tomra og Repant. For 1. mai starter siste runde i den tyske panteføljetongen. Da krever myndighetene full innføring av den nye panteloven.

Publisert Sist oppdatert
Det åpner et automatmarked på fem-syv milliarder kroner de neste to-tre årene.Striden om innføring av pant på engangsemballasje i Tyskland har drevet mang en Tomra-aksjonær til fortvilelse. Men nå er det lysere tider. Bestillingene strømmer inn. 9000 automater for engangsemballasje er så langt bestilt av gigantkjeder som Aldi, Lidl, Metro, Rewe, Netto og Edeka.En knapp måned før millioner av tørste fotballfans inntar tyske byer, må alle tyske selgere av drikkevarer forplikte seg til å ta imot engangsemballasje også fra andre butikker. De lokale løsningene i billigkjeder som Aldi og Lidl er ikke lenger lovlige.Den siste rettsstriden er også ryddet av veien. I begynnelsen av mars avviste en tysk domstol i Kassel den siste klagen fra flere utenlandske mineralvannprodusenter med matgigantene Nestlé og Danone i ryggen. Klagerne mente panteordningen var konkurransevridende.Rettsstriden har versert i tre år og var en viktig grunn til at Europa-domstolen i desember 2004 kom med kraftig kritikk av den tyske regjeringen. EU mente tyskerne ikke hadde et landsomfattende pantesystem som var likt for alle. Konsekvensen av kritikken ble løsningen som trer i kraft 1. mai.Tomra lederTomra leder så langt kampen om de store pantekundene med en markedsandel på nær 70 prosent. Av de drøyt 13.000 automatene som hittil er bestilt, har Tomra nesten 9000 i ordrebøkene. Men det kan gå fort fremover de neste ukene, ifølge Wolfgang Ringel, visepresident i Tomra Europe.- Det er stor aktivitet nå, men likevel tror vi at bare 20 prosent av butikkene vil ha automater utplassert innen 1. mai. I løpet av to-tre år vil 80 prosent av butikkene ha panteautomater, sier Ringel.Markedet for nye panteautomater for engangsemballasje er ifølge Tomra på 30-35 000 maskiner. Til sammenligning er det 4500 pantemaskiner i det norske markedet.Verdien av det nye tyske automatmarkedet er ifølge tysk dagligvarehandel på 600-900 millioner euro (5-7 milliarder kroner).I det etablerte markedet for gjenbruksemballasje har Tomra i dag en markedsandel på 90 prosent av de 9000 automatene som er utplassert i Tyskland.- Vi tror vår styrke er de langvarige kundekontaktene våre. Mange butikker vil ikke kjøpe nye automater, men snarere ruste opp de gamle, sier Wolfgang Ringel.Men den gamle markedsandelen på 90 prosent blir det vanskelig å holde i det nye markedet for engangsemballasje. Fire-fem år med stadige utsettelser har gitt nye konkurrenter innpass i markedet.Også i det tyske aksjemarkedet er man blitt oppmerksomme på Tomra. Analytiker Manfred Jaisfeld i National-Bank AG har fra mars i år satt Tomra-aksjen på kjøp og regner med et kurspotensial på 67 kroner. Han anbefaler kjøp opp til 61 kroner.Hans norske kolleger er litt mer engstelige for Tomra. Preben Rasch Olsen i Carnegie tror Tomra-aksjen kan nå 58-60 kroner.- Den kan kanskje gå noen kroner til, men det meste er da priset inn, mener Rasch Olsen.Utfordrerne har fått tidFor konkurransen er blitt hardere. Tomras hovedutfordrer, Wincor Nixdorf, har så langt kapret kontrakter for 3700 maskiner hos blant annet billigkjeden Aldi Nord, Edeka og danske Netto.- Tomra har vært markedsdominerende, men nå tar vi kampen opp. Vårt mål er en markedsandel på 30 prosent og der er vi snart nå, sier informasjonssjef Andreas Bruck i Wincor Nixdorf.Den verdensomspennende produsenten av butikkmaskiner er mest kjent for sine minibanker og har først de siste tre årene satset stort på pantemarkedet.Den tredje aktøren i markedet, og som har sikret seg kontrakter, er Repant fra Drammen. Repant overrasket markedet i februar med å selge 1600 panteautomater til 800 butikker hos en tysk dagligvarekjede. Det var det endelige gjennombruddet for Repant, som har brukt 170 millioner kroner i teknisk utvikling siden starten i 1994.- Vi har som mål å få en markedsandel på 20 prosent i Tyskland. Men vi tror den kontrakten vi fikk der også vil hjelpe oss i Norge. Der har vi slitt med at kjedene har tvilt på om vi ville overleve. Faktisk er vi større i Sverige enn i Norge, sier administrerende direktør i Repant, Per Kverneland.I begynnelsen av mars sikret Repant seg en toårig avtale med Rema. Avtalen innebærer at Repant i 2006 skal levere panteautomater til ti nye Rema 1000-butikker.Japanere i ryggenRepant har også nytt godt av den lange ventetiden før den tyske panten ble innført. I fjor sikret selskapet seg en partneravtale med japanske Teraoka, kjent som Digi utenfor Japan. Digi tilbyr totalløsninger for teknologi innen næringsmiddelindustri og -handel, og leverer blant annet elektroniske vekter, kassaapparater, pakkesystemer og etikettmaskiner.- Med over 100 kunderelasjoner i Europa og Asia, og en omsetning på årlige tre milliarder NOK, er det ingen tvil om at Digi er en lagkamerat av stor betydning for oss. Vi har nå den samme bredde i tilbudet som Tomra og Wincor Nixdorf, sier Kverneland.Panteteknologien vil markedsføres under navnet Digi Repant i Europa. Repant satser særlig på sin nye stand-alone-automat myntet på mindre butikker, storkiosker og bensinstasjoner. Den kan rulles ut og inn av butikken uten å bygges inn i veggen, og den tar mindre plass enn tradisjonelle pantemaskiner.- Det kan øke det totale returmottaket gjennom økt tilgjengelighet. Endelig kan vi alle bli kvitt flaskene som flyter i bilen, sier Kverneland som tror på et stort marked for denne løsningen både i Norge, Sverige og Tyskland.NederlandTomra og Repant har også et øye på Nederland der en ny pantelov fra 1. januar kan føre til nok et boomende automatmarked. Potensialet kan være på 4000-5000 nye automater og oppgradering av 300-400 automater, ifølge Tomra og Repant.Følger Nederland etter Tyskland, kan det bli tungen på vektskålen for en felles europeisk panteløsning. Men så langt tenker ikke panteprodusentene nå. De har mer enn nok med å dekke dagens marked.
Powered by Labrador CMS