Samfunn
Mobiloperatører nektes å ringe gamle kunder
Et nytt forbud gir telefonselskaper begrenset mulighet til å vinne tilbake kunder som har flyttet nummeret sitt til en konkurrerende tilbyder.
Forbudet mot såkalt winback ved nummerportering ble innført av Samferdselsdepartementet i forrige uke. Det gjelder fra flyttingen av nummeret er bestilt til 14 dager etter at flyttingen er gjennomført, opplyser Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Tidligere har telefonoperatører kunnet bruke informasjonen om telefonnummeret til å kontakte kunder de har mistet og forsøke å vinne dem tilbake. Denne informasjonsbruken er ikke lenger tillatt, og Nkom ønsker endringen velkommen.
«Praksisen med winback innebærer etter Nkoms oppfatning en favorisering av etablerte tilbydere med sterke posisjoner i markedet. Ved winback tilbys ofte kunden ekstraordinære fordeler. En slik form for konkurranse i det skjulte er etter Nkoms vurdering i mindre grad egnet til å realisere formålet om bærekraftig konkurranse enn konkurranse som skjer åpent og transparent», skriver Nkom.
En undersøkelse gjennomført i 2014 viste at omtrent halvparten av landene i Europa hadde innført et forbud mot «winback».
Nylige artikler
Omkamper er ikke et tegn på svak ledelse – det er prisen for sterke fagmiljøer
20 helsedirektører har pendlerbolig – koster 3 millioner kroner i året
– Vi kan streike i månedsvis
Lokale SV-profiler misfornøyd med Bergstø – vil ha ekstraordinært landsmøte
Arbeidslivet er ikke rigget for Gen Z
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus