Annonse
nyheter
Moelven vil kjøre på sprit
Moelven planlegger å bytte ut sine firmabiler i Norge og Sverige med biler som går på bio-etanol.
Annonse
Bedriften har over 200 firmabiler i drift i Norge og Sverige. I år skal over 30 biler byttes ut. Administrasjonssjef Oddvar Ertsås håper at de fleste av disse bilene blir byttet ut med biler som går på Bio-etanol. Selskapet har allerede kjøpt biler som går både på bio-etanol og bensin, og du kan fylle på samme tank.Siden vi er et selskap som baserer de fleste av våre produkter på en fornybar ressurs - tre - er det naturlig at vi også tar ansvar for miljøet når vi kjører bil, sier Ertsås.Forløpig vet man ikke hvilket avgiftsnivå slike biler vil få. Finansministeren flagget for kort tid siden et mulig avgiftfritak for det ikke-fossile driftstoffet bio-etanol i Norge.- Både Volvo og Saab kan levere biler i Norge når vedtaket rundt avgiftfritak på bio-etanol kommer. I Sverige har slike biler og pumper med bio-etanol på stasjonene vært tilgjengelig en god stund, sier Ertsås.Bare firmabiler på miljøvennlig drivstoff holder likevel ikke for Ertsås.- Moelven kjører 200.000 billass med råstoff og ferdige varer over store deler av Norge og Sverige hvert år. Transporttjenestene er kjøpt fra eksterne selskaper. Vi kommer til å arbeide hardt for at disse selskapene i fremtiden bruker lastebiler som går på ikke-fossilt drivstoff. Vi har allerede vært i kontakt med Toten Transport og de hilser vårt forslag velkomment, sier Ertsås.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen