Gründere
Moods of Norway-mamma inspirert av 1600-tallet
Henny Staalnacke er også gründer og anerkjent klesdesigner. Varemerket "Henny" har høstet lovord i landets motepresse.
Det ligger tydeligvis i genene til Staalnacke-familien fra Stryn. Sønnen Simen er supergründer i den suksessfulle klesbedriften Moods of Norway, mens Henny Staalnacke siden 1996 har vært en etablert designer innen selskapsklær for barn og voksne.
Inspirert av 1600-tallet
Henny Staalnacke forteller til Nationen at det hele startet med boken "Dåpsdrakter" av Inger Lise Christie. Fascinasjonen for de gamle draktene og skikkene helt tilbake fra 1600-tallet var bakteppet for etableringen av bedriften.
- Jeg har ikke kopiert de gamle kjolene. Jeg har latt meg inspirere til å skape nye, med elementer fra de gamle, sier Staalnacke til avisen. Hun får også jevnlig henvendelser om å lage kopier av gamle dåpskjoler.
Staalnacke etablerte seg som designer i 1996, og har også jobbet som rådgiver for designere i Sogn og Fjordane. Varemerket "Henny" har galleri, kontor og showroom i Stryn, og har sin egen butikk på nett under www.henny.no.
Nylige artikler
Hva Itera har lært om kriseledelse under krigen i Ukraina
Her er Støres plan for Norge de neste årene
Ung, ivrig og utslitt?
Vedum stenger døra for MDG i oljepolitikken
Far og sønn sto bak masseskytingen i Australia som kostet 15 liv
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere