jobb og ledelse
Mye penger gir mer drøm
Pjolter i solnedgangen er fortsatt det gode liv for alle i båt, selv om det i dag heter ankerdram. Men det er mange sjømil mellom jungmannJanssons og kaptein Blighs drømmebåt.
For de fleste av oss holder det lenge med en landstedsbåt, skjærgårdsjeep eller snekke. For Kjell Inge Røkke gjorde det ikke det. Da det skummet som mest, slo han til med luksusyachten «Reverie». Sist vinter ble hun solgt for over 400 millioner kroner, inklusive fineste sandstrand på badeplattformen. Båten er enestående for norske rikinger. Nærmest krysser Stein Erik Hagen med en 140-fots Baltic. Det er en «one-off-boat», hvor alt, inklusive skrog og dekk, er skreddersydd den pengesterke kjøperen.
- Så vidt jeg vet finnes det ikke andre slike båter i Norge, men jeg tror det finnes noen norskeide i utlandet, sier direktør Erlend Prytz i Norboat.
Luksus og det gode liv for båtfolk i dag er et landsted på sjøen, om det så er en Fairline, Windy, Nauticat, Swan, Najad, Jeanneau eller Bavaria. De har alt det du kan tenke deg, bortsett fra at folk vil ha stadig mer både av luksus og størrelse. Drømmene blir dyrere, og den er dyrest for de med mest penger. Det går på alt fra avanserte navigasjonssystemer, husholdningsmaskiner, underholdning og kontor i akterlugaren til elektroniske kart, gasskomfyr, sentralvarme, regulering av luftfuktighet, bad, badstu, hjemmekino, vegg-tv og trådløse nettverk. Sol, regn og sjø, svaberg følger gratis med på kjøpet. Det gjør ikke koselige havner.
- Har du penger kan du kjøpe en båt som tilfredsstiller familiens samlede behov. Barn og voksne kjeder seg ikke lenger når det er styggvær ute eller overfarten blir lang, sier Christin Svartskuren Sundal i Fairline Norge på Volden i Asker.
Hun arbeider med to salg på fullriggeren Fairline Squadron 74. Prislapp: Rundt 25 millioner kroner.
- Vi har ikke solgt noen enda, men de kommer. Det vil ikke stoppe ved 74 fot heller, sier hun.
Billiger blir det heller ikke å holde den. Utgifter til drift, vedlikehold og opplag ligger på mellom fem og ti prosent av kjøpesummen, årlig.
KRONER UVESENTLIG
Luksusen koster mange penger, men ikke mer enn at kjøpere på jakt etter den ultimate drømmen ikke tenker seg om to ganger før de åpner lommeboka.
- Har du en milliard eller to og bruker 50 millioner kroner på en båt, er det mye mindre enn en million for deg og meg. Har du god råd, er det helt ok å vise det frem, sier Peter Heitman i Heitman Marin i Drøbak.
Han selger etter eget sigende sjøens Rolls Royce: Finske Swan - hittil største solgte båt i Norge er på 61 fot og koster rundt åtte millioner kroner.
- Alle har vi drømmer, men de er litt forskjellige etter hvordan vi er økonomisk utrustet. Skulle vi bare ha det vi trenger, vil livet fort bli kjedelig, sier Heitman.
Luksus over luksus når det gjelder seilbåter i Norge skal være finske Nauticat. Deres 51,5 foter er båten for dem som vil seile tørrskodd over Kattegat. Når det rusker som verst, sitter skipper med full kontroll og utsyn i alle retninger sammen med passasjerene i innbygget cockpit stor som en salong. Skumsprøyt i fjeset er et fjernt minne fra en barndom med A-jolle eller Kragerø terne. Det er plass til mange, men ønsker du å skreddersy båten til et elskovsrede for to, lar det seg ordne, selvfølgelig for penger.
-Vi får bygget det folk vil ha, men det gode liv får du uansett båt, sier Antero Solander i Solander Yachting i Leangbukta i Asker.
KVALITETSDRØMMEN
Knut Heiberg-Andersen i Windy Boats i Arendal selger drømmer som inneholder klare elementer av luksus. Ønsker du å kapre hans beste, må du ut med rundt 12 millioner kroner. Da får du kvalitetshåndarbeid, og kan velge fritt mellom eksotisk trevirke, italienske snekkerarbeid, og selvfølgelig alt det båtutstyr som kan kjøpes for penger.
- Det finnes et marked for store og små. Det gode liv, drømmen og lista settes etter hvert som du får mer penger. Vi leverer den ultimate drømmen til personer med forutsetninger for å realisere den, sier Heiberg-Andersen.
Han bryr seg ikke om at han selger båter han selv ikke har råd til. Det er typisk for de fleste båtselgere, som heller ikke har tid til å nyte noen ultimat båtdrøm i Norge. Mens andre koser seg på sjøen, selger de båter, åtte glass i døgnet. Om vinteren kan de skeie ut. Da kan de i beste fall få lånt eller leid en båt av en kollega under varme himmelstrøk. Unntaket er Tonje Hindrum i Lunde Båt i Leangbukta i Asker. Hun selger tysk grundighet: Bavaria, som ikke er blant de dyreste i sin størrelse.
- Fritiden er på sjøen, med venninner eller familie. Gleden er ikke avhengig av luksusen du har rundt deg, men at du behersker båten du seiler med. Det verste, sier hun, er en selvsikker far som ikke er så sikker likevel.
- Det gode liv for meg er en båt i perfekt størrelse, en varm dag, med motoren skrudd av og fulle seil, sier Hindrum.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen