børs og aksjetips

Myrseth: - Fairstar kan vinne store kontrakter

Anbefaler kjøp, og ser en betydelig oppside ved eventuelle kontraktstildelinger.

Publisert Sist oppdatert
Fairstar er et Rotterdam-basert offshore-rederi som har to moderne tungtransportskip, Fjord og Fjell. Tungtransportmarkedet har vært svakt i år, og dette ventes å være tilfelle de nærmeste kvartalene også. Hovedproblemet er et overskudd tonnasje forårsaket av mange konverterte tankere sammenholdt med tilbakeholdne oljeselskaper. - For det første synes Fairstar med sine moderne og spesialiserte fartøy å være godt posisjonert for å vinne langsiktige kontrakter til gunstige rater i forbindelse med flere store utbyggingsprosjekter, deriblant det gigantiske Gorgon LNG prosjektet i Australia. Dernest synes Fairstar ganske lavt vurdert selv om nøkterne forutsetninger legges til grunn. Dette tilkjennegis av en DCF-verdi på 14,6 kroner per aksje gitt en utnyttelsesgrad på 70 prosent, og rater på USD 70.000/dag. Til sammenligning guider ledelsen en utnyttelsesgrad på 80 prosent og rater på USD 80.000/dag, sier han. Myrseth legger til at nøkkeltallene også er attraktive med en pris/bok-faktor på 1,0 og P/E på 5,7 for i år.vi mot at risk/reward-forholdet er gunstig i aksjen. Vi anbefaler derfor kjøp og ser en betydelig oppside ved eventuelle kontraktstildelinger, sier Myrseth.

På tross av utfordrende markedsforhold er Stig Myrseth positiv til Fairstar.

Hovedrisikoen i Fairstar er at kontraktsdekningen for i år så langt kun er på 30 prosent.

- Fairstar bør helst ha en kontraktsdekning på minst 70% til rater på minst USD 70.000/dag for å styre helt klar av likviditetsproblemer. Selv om risikoen er betydelig, heller

Powered by Labrador CMS