nyheter

Nå blir det dyrt med stor bil

Nå øker regjeringen engangsavgiften på de store terrengbilene, også kjent som SUV. Regjeringen foreslår å erstatte slagvolum med nivået på CO2-utslipp ved beregning av engangsavgiften for biler. Det gis samtidig en mindre lettelse i engangsavgiften for nye personbiler.

Publisert Sist oppdatert
Regjeringen endrer nå på engangsavgiften slik at biler med høyt CO2-utslipp blir dyrere.Dette går hardt ut over de populære SUVene og andre biler med store utslipp.Her er listen over endringen for de 20 mest solgte bilene i Norge:

Merke Modell Variant Karosseri Driv-stoff Endringi kroner
VolkswagenPassat1.9-105 DStasjonsvognD-22 943
ToyotaRAV42.2-136 D 4WDTerrrengbil/SUVD-35 410
ToyotaCorolla1.4-90 DCombi, 5-dørsD-15 420
VolkswagenPassat2.0-140 DStasjonsvognD-22 702
SuzukiGrand Vitara1.9-129 DTerrrengbil/SUVD26 450
VolkswagenTouran1.9-105 DFlerbruksbilD-20 400
Peugeot3071.6-90 D SWFlerbruksbilD-19 672
ToyotaAvensis1.8-129StasjonsvognB-8 140
VolkswagenGolf1.6-102Combi, 5-dørsB-502
FordMondeo2.0-116 DStasjonsvognD-26 642
NissanX-Trail2.2-136 DTerrrengbil/SUVD8 223
VolvoV501.6-109 DStasjonsvognD-20 134
VolkswagenPassat2.0-140 D 4MStasjonsvognD-7 965
ToyotaAvensis2.0-116 DStasjonsvognD-28 985
ToyotaCorolla1.6-110Combi, 5-dørsB-5 652
ToyotaYaris1.3-87Combi, 5-dørsB-10 414
HondaCR-V2.0-150Terrrengbil/SUVB34 953
VolvoXC902.4-185 DTerrrengbil/SUVD19 890
SuzukiSwift1.3-91 4WDCombi, 5-dørsB-4 858
SuzukiGrand Vitara2.0-140Terrrengbil/SUVB40 848

Powered by Labrador CMS