Nyskaping

Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg forklarer nettsamfunnets interesse for kunstig intelligens under F8-konferansen i april 2016.

Nå skal Facebook bli smartere - vil «analysere» alle innlegg ved hjelp av kunstig intelligens

Ser vi konturene av en konkurrent til Googles søkemotor? Eller verdens største nettbutikk? Du skal iallefall brukes for alt du (og dine venner) er verdt.

Publisert Sist oppdatert

I et forsøk på å gjøre Facebook mer målrettet introduseres et system som kan forstå og «analysere» tekstinnhold som postes av brukere, avslørte tekonologigiganten på sin egen blogg onsdag kveld.

Prosjektet kalles Deep Text, og skal være i stand til å identifisere målet eller intensjonen bak hver enkelt post. Eksempelvis vil Facebook begynne å foreslå å lage "salgs"-innlegg hvis det automatiske systemet mener du prøver å selge noe i din post. Teknologien kan også brukes til å automatisk fjerne hatefulle ytringer eller spam.

I tillegg vil Facebook være i stand til å automatisk svare på spørsmål eller forespørsler med detaljert informasjon, i stedet for forhåndsinnstilte svar. Det utforskes hvordan teknologien kan benyttes direkte i messenger-appen, som kjapt har vokst til en av verdens største chattetjenester.

Kategorisering

Som det påpekes i Slate er ikke elektronisk tolkning av tekst banebrytende. Men god, automatisk forståelse av sammensatte innlegg, som for eksempel kombinerer tekst med bilder eller video, samtidig som presis tolkning av slang eller dialekt (innenfor rimelighetens grenser) innføres, har vært mangelvare. Det er dette Facebook nå vil rulle ut til sine drøye 1,5 milliarder brukere.

Samme nettsted trekker fram følgende eksempel: "En bruker legger ut et bilde av en baby, med bildeteksten 'dag 25'. Verken bildet eller teksten alene kan trekke konklusjonen at barnet tilhører den som legger ut bildet, og at bildet er en del av en serie med liknende bilder. Med teknologien kan posten kategoriseres, og vises til venner som tidligere har vist interesse i posterens 'familienyheter'."

Sammen med ansiktsgjenkjennelsen og demografi-informasjon som allerede er godt integrert i Facebook blir mulighetene for svært spesifikk målretting av innlegg, og reklame.

Teknologien skal ifølge Facebook støtte rundt 20 forskjellige språk.

Søkemotor?

Nettavisen Quartz har skrevet om potensialet for at Facebook gjennom Deep Text-teknologi kan utvikle seg til å bli en svært kraftig søkemotor.

– Vi vil at Deep Text skal brukes til å kategorisere innhold på Facebook, for å legge til rette for søking etter det og for å hente opp rett innhold til brukerne, bekreftet leder for ingeniørgruppen i læringsavdelingen til Facebook, Hussein Mehanna, overfor avisen.

Gjennom slik kategorisering kan Facebook i teorien spore og forstå all informasjon som legges ut på nettverket i en større sammenheng enn tidligere, og kan med det gå i strupen på for eksempel etablerte søkemotorer og nettbutikker.

"Google gjør også dette, til en viss grad, men der søkes det i det minste på hele Internett, og ikke bare innad i egne sirkler," skriver Qz.com.

Powered by Labrador CMS