Næringsliv

Narvesens norske gullgruve

Narvesens investeringsstrategi i Norge er en gullgruve.Nå står flere kiosker på oppkjøpslisten.

Publisert Sist oppdatert

Vel, den der er litt for liten. Men vi har en liste over alle de norske kioskene vi ønsker å kjøpe, sier administrerende direktør Rolf Erik Lie i Narvesen International. Sammen med Reitan-ledelsen holder han og Narvesens øvrige toppfolk hus i Uranienborgveien i Oslo, rett bak Slottet. På skrå over gaten ligger en liten kiosk, uten Narvesens himmelblå overdel. Den kunne sikkert vært i Narvesens eie, men er altså ikke av interesse.

Det er derimot nye kjøpesentre eller nye bussholdeplasser eller veitraseer landet rundt. I tillegg til nye muligheter kommer listen med utblinkede eksisterende kiosker, nærmest klare til Narvesens renoveringsfolk. Store deler av landet er dekket, geografisk sett er det Telemark og Vestfold kioskkjeden har minst grep om. Der er interessen stor for å ekspandere, både i gammelt og nytt.

440 himmelblå Narvesen-kiosker er i dag i drift i Norge. De er i stor grad standardisert, med tilnærmet det samme brede vareutvalget. De siste årene har den Reitan-eide kioskkjeden investert 80-90 millioner kroner årlig i utvikling av konseptet.

- Målet er 500 kiosker i Norge, sier Lie. Småkioskenes tid er definitivt over.

TYGGIS OG FLYBILLETT

Narvesen har på kort tid gjennomgått en total forandring. Mens den lille kiosken i Uranienborgveien fortsatt markedsfører seg gjennom ferdigsmurte rundstykker eller et visst utvalg med tyggegummi, kan Narvesen tilby det meste til en person med cash-flowen i orden. Magasinhyllene er større enn noensinne, her er diverse muligheter til å sette seg inn i alt fra hagestell til fiskeutstyr, eller fotballens mange irrganger, for den saks skyld. I tillegg til alle avisene.

Her er også fastfood til travle kunder, som pølser i diverse varianter og selvbakte boller, kaffe latte og muffins, for å nevne noe. Likevel er det nye tjenester fjernt fra avismarkedet som er i ferd med å ta over salget - og som i dag gir Narvesen de virkelig store inntektene.

Fra en Narvesenkiosk er det nå mulig å kjøpe alt fra flybilletter (Norwegian), togbilletter, konsertbilletter til fotballkampbilletter og mobiltelefoni. Alt i løpet av få sekunder og fra den samme kassen du kjøper avisene fra. - Særlig fordi det går så fort er dette salget i ferd med å ta helt av, sier Lie.

PENGER

Hemmeligheten er penger til investeringer og teknologisk fremsynthet. For tre år siden investerte Narvesen rundt 100 millioner kroner i datateknologi og nye kassasystemer til sine mange hundre Narvesenkiosker. Systemet gjør det mulig i løpet av få sekunder å tilkobles flyselskapets billettsalg eller konsertservice, og den registrerer fortløpende hva som er av ledige billetter.

Dette gjelder også billetter til fotballkamper gjennom Norges Fotballforbund, et område Posten var alene om for kort tid siden.

- Forskjellen på Narvesen og Posten er at du får billettene dine i løpet av 20 sekunder i stedet for å bruke noen minutter. Dessuten er det mye lettere å finne en Narvesenkiosk enn et postkontor, sier Lie. Dette tjener kioskkjeden på.

Narvesen har også startet med abonnementsalg til mobiltelefoner i tillegg til kontantkortsalg. Det eneste som fortsatt krever egen kasse er Norsk Tipping, det salget er ikke standardisert.

GULLGRUVE

Narvesen omsatte for 1,9 milliarder kroner i Norge i fjor. Resultatet var nær 10 prosent, eller 183 millioner kroner. - Det er meget lønnsomt å drive i Norge. Vi har råd til å ekspandere videre, sier direktøren.

Selv om det er aviser og blader som er Narvesens utgangspunkt, er det ikke avis- og bladsalg som gir de store fortjenestene. De kommer fra alt tilleggssalget, som billetter og fastfoodsalget gir. Selskapet har imidlertid ingen planer om å trappe ned på avissalget, avisimagen må beholdes. Årsaken til de gode resultatene er ifølge Lie at Narvesen har maktet å gjøre systemet ekstremt kostnadseffektivt. De fleste kioskene drives på franchise-basis, der alle er pålagt å ha en lik profil. Dermed kan varer så vel som innbo kjøpes i store kvanta, med de fordelene det gir. I tillegg har de store datainvesteringene hatt stor betydning for veksten. Kassasystemene som er utviklet av Siemens Nixdorff er ifølge Lie blant de mest avanserte i hele verden.

- Salget av mobilabonnementer med en kassalapp med et nummer som eneste bilag er vi alene om i verden. Folk vil ha alt så fort som mulig og gjerne fra ett sted, det er meget populært, sier han.

SVERIGE ETTER

Narvesen har utviklet det samme konseptet i Sverige. Etter kjøpet av svenske Pressbyrån for noen år tilbake har Narvesen i øyeblikket 300 helt like svenske kiosker med det norske konseptet. Også her er det gjort store datainvesteringer i kassaapparatfunksjonen. Det er imidlertid ingen planer om å forandre navnet til Narvesen, det gamle er godt innarbeidet. Også i vårt naboland er målet stort, med 500 kiosker totalt.

- I Sverige har vi langt igjen, men med det samme konseptet som i Norge regner vi med å få det til på sikt, sier Lie.

Powered by Labrador CMS