nyheter

Nettbutikker øker handelen

Omsetningsvolumet til detaljhandelsbutikkene økte med 0,8 prosent fra februar til mars i år. Veksten er størst i nettbutikker.

Publisert Sist oppdatert
Omsetningsindeksen for mars er vanskelig å sammenligne med tilsvarende måned i 2005 på grunn av påsken. Den sesongjusterte indeksen tar hensyn til påskens plassering, men det er vanskelig å korrigere for påskehandelen.Den sesongjusterte indeksen for mars er derfor mer usikker enn de sesongjusterte indeksene for de andre månedene, skriver Statistisk Sentralbyrå.Uten justering for sesongvariasjoner omsatte detaljhandelsbutikkene i volum for 8,7 prosent mer i mars 2006 sammenlignet med mars 2005. Størst vekst i volum har detaljhandel utenom butikk, som blant annet omfatter postordre/internettsalg.Veksten fra mars 2004 til mars 2005 var på hele 25,4 prosent. Butikker med andre nye varer hadde en volumvekst på 15,8 i samme periode. Andre nye varer er blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler og byggevarer.Butikker med salg av bøker hadde størst omsetningsvekst i verdi (ikke justert for prisendringer) fra mars 2005 til mars 2006, med 31,1 prosent.Møbelbutikker hadde også sterk omsetningsvekst i perioden og økte med 24,8 prosent. Butikker med salg av elektriske husholdningsapparater, radio og fjernsyn økte omsetningen i verdi med 21,1 prosent i mars 2006 sammenlignet med samme måned året før.Mars var også en bra salgsmåned for kosmetikk og toalettartikler og klær, med en økning i omsetningen på henholdsvis 19,7 og 17,1 prosent.Verdiindeksen for detaljhandel totalt økte med 7,6 prosent i mars i år sammenlignet med mars i fjor.
Powered by Labrador CMS