jobb og ledelse
Nidarfavoritten
Sverre Flåskjer har ansvaret for alle Nidars produkter, og bestemmer hvilke nye godbiter nordmenn skal helle i godte-skålen. Det finnes verre jobber.
For litt over ett år siden byttet Flåskjer tittelen på visittkortet sitt fra associate partner til markedsdirektør. Spranget fra McKinsey i London til Nidar på Torshov i Oslo kan virke stort, men Sverre Flåskjer landet trygt i godte-skålen. Han hadde jobbet i Orkla før, og trives med å selge sjokolade.
- Nidar har mange fine produkter nordmenn er glad i. Dessuten liker jeg å jobbe med noe som er norsk, og ikke amerikansk, sier Flåskjer.
En aldri så liten karamell til konkurrentene Kraft (Freia) og Masterfoods (Snickers og Mars).
- Vi har 31 prosent av markedet, og banker de utenlandske.
- Hvorfor er Nidar så populær?
- Fordi vi produserer norske produkter til norske forbrukere. Vi vet best hva nordmenn vil ha.
Som markedsdirektør har Flåskjer ansvaret for en avdeling på rundt 20 ansatte, blant annet fire markedssjefer som rapporterer direkte til ham.
- Jeg har dyktige medarbeidere rundt meg som gjør jobben morsom, sier Flåskjer, som også sitter i ledergruppa i Nidar.
- Hva slags leder er du?
- Tilbakemeldingene har vært at jeg er motiverende, engasjert og faglig dyktig. Jeg tror empati er et nøkkelord for lederskap. Og jeg tror ikke på å henge over skulderen og rettlede ansatte hele tiden. De må få frihet til å utvikle seg. Jeg var vikar i en hotellresepsjon en gang, og der lærte jeg at hvis du var vennlig og imøtekommende, gikk det bra, selv når noe hadde gått skeis.
- Hadde du noen konkrete planer om å få en slik type jobb da du gikk på NHH?
- Jeg hadde planer, men de var helt annerledes. Jeg studerte finans. Det var egentlig tilfeldig at jeg begynte i Lilleborg etter studiene. Jeg ble med en kamerat for å spise gratis pizza på Orklas bedriftspresentasjon.
- Etter fem år som markeds- og produktsjef i Lilleborg begynte du i McKinsey. Hvorfor det?
- Jeg hadde lyst til å prøve noe nytt. Det var en spennende jobb med høyt tempo, og jeg jobbet med noen av de største kundene. Men så ville jeg tilbake til Oslo, mye på grunn av familien, og da var jobben i Nidar midt i blinken, sier Flåskjer, som forklarer at han liker å jobbe i et norsk selskap fremfor et utenlandsk.
- Jobber du i et utenlandsk selskap her i Norge, blir som regel alle avgjørelser tatt ved hovedkontoret et helt annet sted.
I Nidar har han ansvaret for utviklingen av nye og eksisterende produkter, og for markedsføring gjennom reklame og design. I alt har Nidar cirka 30 merker, og 110 forskjellige varianter. Flåskjer forteller at antall produkter stort sett har holdt seg jevnt. Nidar følger med og vraker raskt produkter som ikke selger. Stratos er det mest populære produktet. Hvert år kjøper nordmenn Stratos for 200 millioner kroner over disk.
- Norske forbrukere spiser like mye godteri som før, men bruker mer penger på det. Salget av sultprodukter som Snickers faller, mens det øker for nytelsesprodukter som Bocca.
- Er det fordi vi er blitt mer bevisste på kosthold? Det er ikke så sunt å spise en Snickers til lunsj?
- Det stemmer nok. Dessuten skal mørk sjokolade være sunnere på grunn av antioksidantene. Det samme gjelder blåbær.
- Dere hadde en blåbærsjokolade i en av favorittposene deres?
- Den tok vi bort.
- Ja, for den var ikke særlig god?
- Nei, den var ikke det.
Sverre Flåskjer
Utdanning: Siviløkonom fra NHH
Fritid: Familie, trening, venner
Sivilstatus: Gift, en sønn
Aktuell: Markedsdirektør i Nidar
Nylige artikler
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen