jobb og ledelse

Nissen røpet julegavene

Publisert Sist oppdatert

Elkjøp inviterte nylig pressen til lansering av årets julegaveslagere. Som tidligere år var det en profesjonell julenisse som dro opp Elkjøps julegaveforslag fra sekken sin.

- Vi merker allerede trykket fra julesalget, og selv om fjoråret var et rekordår for salg av forbrukerelektronikk, tror vi på vekst opp mot 15 prosent i år, sier Henrik Bjønnes, administrerende direktør i Elkjøp.

MP3-spillere, LCD-flatskjerm, digitalkameraer, DVD-opptaker med harddisk, portable DVD-spillere, fotoskrivere, mobiltelefoner, drinkmiksere og pizzaovner er produkter som vil havne under mange juletrær i år. Nytt av året er imidlertid den økte interessen for kjøkkenprodukter.

- Når det tradisjonelle vaffeljernet får et kult design, og små pizzaovner gjør matlaging morsomt for hele familien, blir også de aktuelle som julegaver, sier Bjønnes.

Desember er definitivt den viktigste salgsmåneden for elektronikkbransjen og handelsstanden for øvrig. Bjønnes sier at julehandelen står for rundt 40 prosent av resultatet til elektrokjedene. Årsaken er at det selges eventyrlige mengder av mindre produkter med bedre marginer enn for eksempel hvitevarer.

Nærmere én million nordmenn vil besøke Elkjøps nettbutikk i desember, og det ligger an til en tredobling i salget sammenlignet med fjoråret. Det er i stor grad mennene som kjøper julegavene på nettet, og de mest populære varegruppene her er mobiltelefon, MP3, PSP, foto, film og spill.

- Tre av fire av våre nettkunder er menn, men i år ser vi at også kvinnene kommer for fullt. Vi er ikke så redde for å handle på nett lenger, sier markedsansvarlig for internett Kristine Helander hos Elkjøp.

Powered by Labrador CMS