Næringsliv
Nordmenn er lei kneippbrød og fiskepinner
Nordmenn ser ut til å være mettet på lavpris. Nå vil vi ha høy kvalitet, ferskvarer og godt brød i butikkene. Øverst på ønskelista står flere supermarkeder. Dagligvarekjedene har ulike svar på den nye trenden.
ACNielsens dagligvareundersøkelse er entydig: Nå vil vi ha mer ferskvarer i butikkene. Det aller viktigste for folk når de velger butikk, er høy kvalitet på varene, butikkens beliggenhet og gode ferskvarer som kjøtt, fisk, frukt og grønt - og ikke minst godt brød. Ifølge ACNielsens undersøkelse styrer utvalget av ferske varer folks butikkvalg mer enn noen gang. Spesielt er vi lei dårlig brød. Lukta av nybakte bakevarer er svært viktig for å trekke kundene til butikkene.
Lave priser, derimot, betyr mye mindre enn før og havner helt nede på 8. plass på lista over hva som betyr noe når vi skal ut å handle. Både hyggelig betjening, stort utvalg, gode parkeringsmuligheter og riktige merker betyr mer enn lave priser.
- På ønskelista til forbrukeren i dag står flere supermarkeder. Det er vi litt sulteforet på her i landet, sier avdelingsleder Tor Jacobsen i ACNielsen. Han mener dagligvarekjedene bør ta konsekvensen av det, og bygge ut flere butikker, med stort utvalg, høy kvalitet og ferske varer.
FÆRRE RIMI-BUTIKKER
ICA Norge er midt i en prosess med å omprofilere mange av butikkene sine. Billig-kjeden Rimi er halvert i løpet av det siste året. Nesten 300 Rimi-butikker har forsvunnet. Noen er solgt, de fleste er omgjort til ICANær eller den litt større varianten ICASuper, med større utvalg og mer ferskmat.
- Vår strategi er å ha to bein å stå på, forteller informasjonssjef Terje Guldbrandsen i ICANorge. - Rimi skal fremdeles være ICAs lavprisbutikker. Samtidig satser vi kraftig på supermarked-konseptet og hypermarked som er enda større, sier han.
For fire uker siden åpnet ICA sitt første hypermarked, en ICAMaxi på 4000 kvadratmeter i Moss. Utvalget i gigantbutikken avspeiler en ny trend for dagligvarebutikkene: Mat og faghandel i samme lokale. Dvd-spillere, playstation og annen elektronikk selges side om side med matvarer. I Moss er det i tillegg en avdeling for bøker, leker og klær.
ICANorge har i dag 19 ICAMaxi butikker. Ifølge informasjonssjef Terje Guldbrandsen er målet å åpne 16 nye i løpet i nær framtid. Noen ICAMaxi supermarkeder blir så store at de kan kalles hypermarked.
- Folk har ulike handlebehov hverdag og helg. Mot slutten av uka setter vi oss i bilen og storhandler. Vi ønsker å dekke begge behovene, sier Guldbrandsen.
I TENKEBOKSEN
Informasjonsdirektør Vidar Ullenrød og Coop Norge, med butikkene Prix, Obs og Mega i porteføljen, er i ferd med å stake ut strategien framover.
- Vi grubler på det akkurat nå, sier Ullenrød. Han og Coop tror konkurransen om kundene blir enda hardere framover. Ikke minst fordi de regner med at nye utenlandske aktører kommer til Norge. Den tyske billigkjeden Aldi følger for eksempel ofte etter Lidl inn i nye markeder.
- Vi tror fokuset på pris vil bli sterkere, sier han. Coops hovedtrekk for å møte denne utviklingen, er flere egne merker i butikkene. I fjor utgjorde private labels rundt 10 prosent av omsetningen i Coopbutikkene. I løpet av de første åtte månedene i år var andelen økt til 13 prosent.
- Responsen fra kundene avgjør hvor mye vi til syvende og sist skal satse på egne merker, men vi ser for oss at andelen vil ligge på rundt 20 prosent om fire til fem år, sier Ullenrød.
Han varsler ingen stor omlegging innenfor Coop-systemet, men mer og bedre av det samme. Det kommer flere Mega-butikker, varsler han, men han kan ikke si hvor mange. Supermarkedene CoopMega skal få et enda større utvalg og bedre ferskvarer. Ikke minst bedre bakervarer.
- Vi vet at over 60 prosent av kundene velger butikk etter kvaliteten på brød. Det vil vi satse mer på, spesielt i Mega, sier Ullenrød. I den forbindelse har Coop innført en brødgaranti. Kundene garanteres at brødet de kjøper ikke er eldre enn fire timer.
Ullenrød er rund i vendingen når han snakker om strategien. Men, trenden: Faghandel i dagligvare kommer til å bli forsterket. Det er han sikker på og sier det er noe også Coop vil satse mer på.
- Vi har forsøkt dette i våre Prix- og Obs-butikker, med stor suksess. I Tyskland er det helt vanlig å kjøpe tv, video og pc-er sammen med andre dagligvarer. Dette er en trend som er på full fart inn i Norge, sier han.
MINDRE LAVPRIS
- Det ser ut som prisfokuset ikke er så dominerende som det har vært. Det sier Per Roskifte, konsernansvarlig for informasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen. Norgesgruppen omfatter blant annet Meny, Ultra, Centra, Kiwi, Spar og Joker.
Roskifte svarer vareutvalg og ferskvarer, når vi spør hva han tror betyr mest for kundene når de skal velge butikk. Han tror flere ønsker seg supermarkeder, i nærheten av der de bor. I likhet ned Vidar Ullenrød i Coop varsler ikke Roskifte de helt store omleggingene i Norgesgruppen. Lavpriskjeden Kiwi har rullet ut flere nye butikker enn noen gang dette året. For to uker siden åpnet Norgesgruppen en ny Ultra-butikk i Stavanger og det i samme hus som Lidl.
LAVPRIS I REMA
Rema 1000 er den eneste av de fire store kjedene i dagligvarebransjen som ikke har supermarkeder. Remas uttalte strategi er å være billigst i landet på de kjente merkevarene.
- Rema 1000 vil forsterke fokuset på pris. Det er og skal være vårt viktigste konkurranseparameter, sier administrerende direktør for Rema Norge, Tom Kristiansen. Egne ferskvareavdelinger blir det ikke i Rema-butikkene, ifølge Kristiansen.
- ICA, Coop og Norgesgruppen kan alle satse mer på supermarkeder, slik forbrukerne ønsker. Den eneste som ikke har den muligheten i dag er Rema 1000. Rema er nødt til fortsette kampen om lave priser, sier Tor Jacobsen i ACNielsen.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen