Nordmenn har det hyggeligst på jobben

Ni av ti nordmenn synes arbeidsplassen er et hyggelig sted å være. Det gjør norske arbeidsplasser til de hyggeligste i Norden. Men danske arbeidsplasser er de morsomste, og alt i alt er det Danmark som har de beste arbeidsplassene.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en analyse Mandag Morgen har gjort av datamateriellet som ligger til grunn for kåringen av de beste arbeidsplassene i de nordiske landene. Kåringen foretas av konsulent- og analyseselskapet Great Place to Work Institute og bygger på en omfattende spørreundersøkelse om arbeidsmiljø, ledelse og arbeidsmåter i de deltakende bedriftene (se tekstboks).

I undersøkelsen blir de ansatte bedt om å ta stilling til en lang rekke positive utsagn om ulike sider ved bedriften, og det viser seg altså at det er flest ansatte på norske arbeidsplasser som synes utsagnet «Dette er et hyggelig sted å arbeide» passer godt. 89 prosent av nordmennene er enig i utsagnet, mens bare 75 prosent av finnene er enige (se figur 1).

Utsagnet «Dette er et morsomt sted å arbeide» er 79 prosent av nordmennene enige i, mens her er hele 85 prosent av danskene er enige. Og danskene er også de som får høyest skår når vi slår sammen alle svarene, og som dermed kan smykke seg med tittelen uoffisiell nordisk mester i arbeidsmiljø. Norge og Sverige kommer på delt andreplass, mens finnene tar sisteplassen (se figur 2).

Leder for Great Place to Work i Norge, Jannik Krohn Falck, peker på at det ikke er mye som skiller Norge, Sverige og Danmark. Finlands klare jumboplass overrasker. – At det er tett, hadde vi forventet. Noe mer overrasket er vi over avviket i forhold til Finland. I Danmark klarer tydeligvis flere virksomheter å selge fordeler bra internt. Medarbeiderne der føler at de har flere unike goder på arbeidsplassen, og ikke minst opplever de i noe større grad at ledelsen har en genuin interesse for nye ideer og involvering av medarbeidere, sier han.

Trivsel med appelsintrær

Industrikonsernet Aarbakke Group på Jæren har i mange år satset sterkt på å gjøre det både hyggelig og morsomt på jobben, med appelsintrær i gangene, spa og treningssenter for de ansatte i tilknytning til fabrikkhallen, hvilerom, firmahytter og en rekke trivselsfremmende aktiviteter. Samspill og glede er bedriftens overordnede visjon, og humor og fellesskap er blant bedriftens uttalte verdier (se tekstboks). Gründer og toppsjef Inge Brigt Aarbakke kjenner seg igjen når han får høre at norske arbeidsplasser er hyggeligst i Norden.

– Jeg føler i alle fall at de ansatte synes det er hyggelig her. Folk skal ha det gildt på jobb, sier han. Industrigründeren sier at trivsel og inntjening går hånd i hånd. Den siste store investeringen i arbeidsmiljøet, velværeavdeling med spa og treningssenter, kom på i alt 5 millioner kroner.

– Selv om det går med en del penger, ser vi at det slår positivt ut på bunnlinja, forteller han, og viser til mindre sykefravær og at det jobbes mer effektivt. Samtidig poengterer han at det ikke bare er de spesielle og morsomme tiltakene som teller. Bedriften legger også stor vekt på blant annet å gi god informasjon og at det skal være en trygg arbeidsplass å jobbe på, med mye oppmerksomhet på helse, miljø og sikkerhet.

Organisasjonsdirektør Nina Moi Edvardsen i finn.no, som i år kom på andreplass i Norge i Great Place to Works kåring, synes på sin side det klinger bedre å ha det morsomt enn hyggelig på jobben.

– Vi i finn.no er nok litt mer like danskene der. Jeg tror vi er mer preget av humør og at vi har det gøy, enn at det er så hyggelig her, sier hun.

Bedriften finn.no har hatt et omfattende program for å sikre at arbeidsplassen skal være et godt sted å jobbe, samtidig som de jobber strukturert og aktivt for å bevare og utvikle en varig sterk prestasjonskultur.

– Vi har helt fra starten vært bevisst på hva slags kultur vi ønsker å ha i selskapet, og dette har vi med oss både i forbindelse med rekruttering og i forbindelse med utvikling av de som allerede er ansatt. Vi ønsker å skape et motiverende arbeidsmiljø, hvor folk skal være trygge og ha lyst til å utfordre og prestere bedre til enhver tid, forteller Edvardsen.

Gjennom gruppearbeid, revy, bruk av intranett og bilder på alle kontorer er selskapets verdier - takhøyde, presisjon, sult og humør – blitt bakt inn i organisasjoner de siste årene.

– Sult handler om til enhver tid å ha lyst til å lykkes og vinne, være resultatorientert og aldri hvile på laurbærene, trene for å bli bedre, og feire suksessene, forklarer Edvardsen.

– Presisjon handler om å holde det du lover, både overfor kunder og kolleger, passe tiden og gjøre arbeidet med kvalitet. Takhøyde innebærer at det er rom for å gjøre feil. Humør handler om å være positiv, hjelpsom og imøtekommende og interessert i å ha det gøy, for da presterer man bedre.

En egen dedikert gruppe i selskapet, «finn humør», har i oppgave å sørge for at det sosiale nettverket vedlikeholdes. Idrettsaktiviteter sponses, enten det er deltakelse i Birken eller grønt kort på golfbanen, fotball eller håndball. Det bidrar til bedre helse, men også til at de ansatte får nettverk på tvers av avdelingene, fremholder Nina Edvardsen.

Ikke overrasket

Jannik Krohn Falck i Great Place to Work synes ikke det er overraskende at norske arbeidsplasser er de hyggeligste.

– Dette ser vi har tett sammenheng med en meget stor opplevelse av å kunne være seg selv på jobben, at det er en opplevelse av at medarbeiderne viser omsorg for hverandre og er samarbeidsvillige. Dette bekrefter noe av den stereotype oppfatning av norsk arbeidsliv som mindre konkurranseorientert enn våre naboland. For oss var det derfor ikke et veldig overraskende resultat, sier han.

Han tror norske arbeidsgivere kan ha noe å lære av danskenes moro på jobben, og at nordmenn nesten er redde for å ha det for morsomt.

– Morsomt er et sterkt ord, og at danskene i større grad opplever at de har en morsom arbeidsplass bekrefter at det er mange meget gode arbeidsplasser i Danmark. Vi ser også at danskene i større grad opplever at man feirer viktige hendelser. Her har vi kanskje noe å lære. Det er lov å markere og feire, og det handler nok også om hvordan det gjøres. Kake og kaffe i sofaen er hyggelig, som vi er gode på i Norge, men det er mange andre måter. Jeg har tro på at de fleste virksomheter kan utnytte den positive motivasjonen og engasjementet en morsom arbeidsplass skaper. Dessverre opplever jeg ofte at det å ha det morsomt på arbeidsplassen i Norge ofte ikke blir oppfattet som profesjonelt.

Norge midt på treet

På de fleste spørsmålene om arbeidsmiljø som inngår i Great Place to Work sin kartlegging, havner vi midt på treet i nordisk sammenheng. Det gjelder når det spørres om hva de ansatte mener om ledelsens troverdighet, om man føler man blir møtt med respekt og anerkjennelse, om man føler seg rettferdig behandlet og er stolt av arbeidsplassen. Bare når fellesskapsfølelsen på jobben måles, kommer Norge best ut.

Men det er også noen enkeltspørsmål hvor norske arbeidsplasser utmerker seg. Norske arbeidstakere er minst fornøyd med lønna: Nordmenn er også de som er minst fornøyd med måtene arbeidsplassen bidrar til samfunnet på. På den positive siden har vi det ikke bare hyggeligst, men vi er også mest villige til å yte noe ekstra for å få jobben gjort. Vi er videre mest fornøyd i Norden med den fysiske sikkerheten på jobben.

– Norske medarbeidere bekrefter at det, i større grad enn hos våre naboland, er en opplevelse av at de har en fysisk og psykisk sikker arbeidsplass. Ikke overraskende finner medarbeidere at en stor del av ansvaret ligger hos ledelsen. Lederskap er avgjørende for å skape et tillitsfullt arbeidsforhold. Innenfor et par områder viser det seg at ledelsen i norske selskaper ofte kommer noe dårligere ut i forhold til det å informere medarbeidere om viktige saker og deres evne til å svare tydelig på spørsmål. Selv om det er mange kulturelle fellestrekk er det mulig at den norske likehetstankegangen skaper høyere forventning til ledelsen på enkelte områder, sier Jannik Krohn Falck.

Powered by Labrador CMS