Annonse
Næringsliv
Norge rundt i 80 år
Kjerrenes kronglete vei mot dataalderen illustrerer i mangt Norges utvikling fra et skrint bondesamfunn til høyteknologisk industriland. Vi speiler utviklingen gjennom 80-åringen Tollpost-Globe, som startet i det små i 1926. Hesten dro lasset. Selskapet fortollet og kjørte ut pakker i Oslo.
Annonse
1926: Begynnelsen: Tollpost a.s starter i det små for å overta fortolling og distribusjon av pakker som tidligere var statlige oppgaver. Hesten dro lasset.1930-årene: Omveltningstider sosialt og kjøretøysmessig: Lastebilen blir viktigste transportmiddel, men Tollpost sliter i likhet med store deler av norsk næringsliv i begynnelsen av 30-årene. Mot krigen bedres norsk økonomi, og Tollpost tjener gode penger. Blir markedsleder.1940-årene: Krig og gjenoppbygging: Under krigen var det stille tider for Tollpost. Etter krigens slutt begynner de å bygge et nasjonalt nettverk. Transportbransjen vokser raskt og jernbanen blir viktig.1950-årene: Økende konkurranse og globalt nettverk: Økende konkurranse i bransjen presser gjennom effektivisering. Tollpost etablerer internasjonalt nettverk gjennom Globe AS for å møte konkurransen og satser på lastebiltransport i utlandet.1960-årene: Containere: Tollpost satser på containere som har sitt gjennombrudd. Til Nord-Norge satset man på kombinasjonen tog-båt.1970-årene: Internasjonalisering: Tollpost kompletterer det nasjonale nettverket og bygger ut det internasjonale. Tid for merkevarebygging.1980-årene: Dataalderen: De første datamaskinene tas i bruk og organisasjonen sentraliseres. Dette er kysttransportens siste gullalder. Tollpost kjøper hurtiggående containerskip som traffikerer Nord-Norge. 1990-årene: Investeringsperiode. Nye terminaler og systemer tynger resultatene. Eierfamilien (Stokke) overlater roret til danske DanTransport som selger videre til DFDS året etter. Dermed kommer nødvendig internasjonal kunnskap inn i selskapet som sliter med lønnsomheten.2000-: Globalisering og just in time: Varer hentes fra hele verden. Kundene bygger ned eget lagerhold (JIT), etterspør totalløsninger, og får det. Dermed øker kravet til rask og punktlig transport. Fallende transportpriser gir konstant effektiviseringspress og hyppige restruktureringer.
Nylige artikler
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen