jobb og ledelse

Norges ti beste arbeidsplasser

Hva har Microsoft Norge, Larvik kommune og industribedriften Borealis til felles? Tilsynelatende ingen ting. Likevel har de tre forskjellige firmaene ett fellestrekk: De er alle selskaper som tar sine medarbeidere på alvor.

Publisert Sist oppdatert

Forskningsinstituttet Great Place to Work har for første gang laget en rangering over «Norges beste arbeidsplasser». 1.650 medarbeidere i 18 bedrifter har deltatt i undersøkelsen. De ti beste selskapene - deriblant Microsoft, Larvik kommune og Borealis kan du lese mer om i dette nummeret av ØR.

Det er imidlertid ett spørsmål som melder seg. Kan man egentlig snakke om Norges beste arbeidsplasser med et så begrenset utvalg?

Project Manager Jannik Kron Falck i Great Place to Work Institute Norge forstår at det kan virke rart å lage en kåring basert på 18 selskaper.

- Erfaringen viser imidlertid at de som melder seg på konkurransen i utgangspunktet er gode arbeidsplasser. For å si det på en annen måte: Man melder seg ikke på VM uten å være god i den grenen det konkurreres i. Jeg er sikker på at de ti selskapene vi har silt ut er gode steder å jobbe. Om det finnes bedre arbeidsplasser, får vi kanskje se neste år, sier han.

Forberedelsene til neste års kåring starter om kort tid, og flere selskaper har ifølge Kron Falck gitt uttrykk for at de ønsker å delta i konkurransen.

Great Place to Work har lang erfaring med å vurdere arbeidsplasser. Metoden instituttet benytter er utprøvd og testet i over 20 år i 23 land over hele verden. Bedriftene som deltar må gjennom grundige undersøkelser. Et tilfeldig utvalg av bedriftens ansatte må gjennomføre en spørreundersøkelse, the Trust Index. Formålet med spørreundersøkelsen er å avdekke de ansattes holdninger overfor bedriften, samt hvilke relasjoner de har til sine overordnede. Ledelsen må på sin side fylle ut en kulturprofil, the Culture Audit, som går på bedriftens sosiale liv, kultur og verdier.

- Ledelsen har ingen kontroll over utfallet av undersøkelsen. Medarbeiderne fyller ut spørreskjemaet og sender det direkte til oss. Ledelsens kulturprofil stilles også opp mot medarbeiderundersøkelsen. Dermed får vi fort greie på om det som står om selskapets personalpolitikk og -goder stemmer eller ikke, sier Kron Falck.

FAKTA:

  • Great Place to Work ble stiftet i USA i 1991.
  • På verdensbasis gjør instituttet undersøkelser i over 20 land
  • Definisjonen på en god arbeidsplass er et sted der de ansatte stoler på ledelsen, er stolte over jobben sin, og trives sammen med kollegene.
  • Selskapene som deltar i undersøkelsen må betale en avgift som dekker Great Place to Works administrative utgifter. Når undersøkelsen er avsluttet, får alle selskapene en tilbakemelding i form av en fortrolig rapport. Selskapene får også mulighet til å benchmarke seg mot andre bedrifter både nasjonalt og internasjonalt.
  • 18 norske selskaper, som til sammen representerer rundt 18.000 ansatte, deltok i årets undersøkelse.

Pfizer Norge - nr. 1

Pfizer er best, ingen protest. Gule bokstaver på en stor tavle, signert Iselin, 9 år. Og kanskje er ikke 9-åringens melding så langt fra sannheten. Legemiddelfirmaet topper nemlig listen over Norges ti beste arbeidsplasser.

Dyktige kolleger, ledere med bena på jorden, utfordringer i fleng og gode velferdsordninger. Ken Hauge, Ingeborg Brude, Maria Sigurdardotter og Edvin Borgheim roser Pfizer opp i skyene. De er stolte over å være en del av legemiddelselskapet.

- Vi jobber med produkter som gir mennesker et bedre liv, forklarer de fire kollegene.

Verdier er mer enn plakatpynt hos Pfizer. Legemiddelfirmaet har innsett at det ikke holder å være størst og ledende innen mange felter.

- Vi må være noe mer, sier personaldirektør Knut Sandvold.

Selskapets suksess er avhengig av at det klarer å tiltrekke seg de beste hodene. Dermed gjelder det å ha noe å lokke med. Pfizer frister med svært gode muligheter til videreutdanning. Firmaet har opprettet en egen avdeling som skal sørge for at medarbeidernes personlige og faglige utvikling blir ivaretatt. Hver ansatt kan bruke 187,5 timer i året til kurs, salgstrening og lesing.

De ansatte har også gode personal- og velferdsordninger. 75 prosent av medarbeiderne benytter seg av selskapets firmabilavtale. Gunstige forsikringsavtaler, samt seks dager ekstra fri for ansatte som ikke har overtidsbetalt, er andre frynsegoder.

ÅPEN KOMMUNIKASJON

Pfizer har vært gjennom store endringer den siste tiden. For ett år siden slo selskapet seg sammen med Pharmacia. Noen av de ansatte ble nødt til å forlate selskapet. De som ble igjen måtte plutselig forholde seg til en situasjon der to forskjellige selskaper skulle smeltes sammen til ett firma. Ikke uproblematisk, innrømmer ledelsen.

- Vi tror likevel sammenslåingen har foregått på en rettferdig og ryddig måte, sier administrerende direktør Håvard Ebbestad.

Ifølge Ebbestad har selskapet lagt vekt på å holde de ansatte oppdatert gjennom hele prosessen.

- Vi vil heller kommunisere for mye enn for lite.

Pfizer omtales av de ansatte som en inkluderende og sosial arbeidsplass.

- Vi har et hyggelig miljø, fritt for drittsekker. Pfizer har ikke plass for folk som oppfører seg dårlig, sier Ebbestad.

Ingeborg Brude mener folk er flinke til å gi hverandre positive tilbakemeldinger.

- Det er utrolig så mange flere mil man kan gå etter et klapp på skulderen.

Omsetning (2003): 1,5 milliarder kr.
Ansatte i Norge: 296
Turnover (frivillig): 3,4 prosent
Antall eksterne søkere: 300
Hovedkontor: Oslo

Microsoft Norge - nr. 2

Prestasjonspress og høy arbeidsbelastning til tross: Microsoft-ansatte har en tendens til å være svært fornøyde med arbeidssituasjonen sin. HR-konsulent Sissel Naustdal tror hun vet hvorfor.

- Vi prøver å være fleksible overfor medarbeiderne. Folk har forskjellige behov og lever forskjellige liv. Derfor har de mulighet til å jobbe når og hvor de vil, sier hun.

Account Manager Eirik Nikolaisen har jobbet i underkant av to år i Microsoft. Han setter stor pris på muligheten til å kunne legge opp arbeidsdagen etter eget ønske.

- Vi har en stor grad av individuell frihet, og det er kanskje det aller beste med å jobbe her. I tillegg er det bra å få erfaring fra et så kjent selskap. Alle har hørt om Microsoft, og jeg tror firmaet vil være med på å åpne mange dører for meg, sier Nikolaisen.

Selv om Microsoft legger vekt på fleksibilitet og frihet, stilles det høye krav til de ansatte.

- Vi jobber mot klart definerte mål. Folk som søker seg hit bør nok ha litt konkurranse i kroppen, mener Nikolaisen.

Microsoft prøver på sin side å legger forholdene til rette slik at folk kan gjøre sitt beste.

- Vi tilbyr våre medarbeidere et godt fysisk arbeidsmiljø og gode permisjonsordninger, sier administrerende direktør Birger Steen. Han legger også til at selskapet nylig har opprettet en ferieklubb for ansatte med små barn. Tilbudet gjelder på dager hvor barna har skole- eller barnehagefri, men som er vanlige arbeidsdager for foreldrene.

Steen roser de ansatte for deres engasjement og iver. Han mener medarbeiderne har klart å opprettholde en positiv stemning til tross for bransjens vanskelige situasjon de siste tre årene.

- Det er fantastisk å møte folk som står tidlig opp om morgenen fordi de ønsker å gi sitt bidrag til Microsoft. Samtidig er det utfordrende å lede et selskap som har så flinke og smarte ansatte, samt et så bredt produkt, sier han.

Omsetning (FY 2003): 1,3 mrd. kr.
Ansatte i Norge: 141
Turnover (frivillig): 10 prosent
Ant. eksterne søkere: 2 500
Hovedkontor: Oslo

Vikersund Kurbad - nr. 3

De ansatte på Vikersund Kurbad kan ikke skryte på seg landets høyeste lønninger, eller godte seg med de mest lukrative frynsegodene. På den andre siden har de et arbeidsmiljø som er verdt et nærmere studium.

Hver vinter arrangerer bedriftens miljøutvalg rumperally. Da bærer det av sted til alpinbakken i Vikersund, hvor de ansatte konkurrerer om å ake fortest mulig ned bakken. Vikersund Kurbad har en sosial stab, som passer på å markere både bursdager og høytider. Fellesskapsfølelsen er sterk, og de ansatte har tette bånd seg i mellom.

- Vi er som en stor «familie». Alle trår til når det gjelder, uansett status, sier en ansatt.

Det 86 år gamle kurbadet - som i dag fungerer som rehabiliteringssenter for blant annet revmatikere og slagpasienter - er en viktig institusjon i Modum kommune.

- Vikersund Kurbad er en av kommunens største arbeidsplasser, og har en høy kvinneandel. I år styrker vi bemanningen med ni årsverk. Vi betyr mye for lokalmiljøet, sier administrerende direktør Kari Marthinsen.

Omsetning (2003): 42 mill. kr.
Ansatte i Norge: 122
Turnover (frivillig): 15 prosent
Ant. eksterne søkere: 97
Hovedkontor: Vikersund

Trioving - nr. 4

Låsesmedbransjen har tradisjonelt vært dominert av menn, og Trioving er i så måte intet unntak. Dette er imidlertid ingen situasjon selskapet vil slå seg til ro med. Trioving jobber med å få en likere fordeling av menn og kvinner i lederstillinger. Kvinner anmodes direkte og personlig om å delta i bedriftens lederopplæringsprogram.

Moss-bedriften strekker seg langt for å imøtekomme behov for midlertidig eller permanent reduksjon i arbeidstiden til den enkelte. Det er innført fleksibel arbeidstid for alle ansatte.

Trioving karakteriseres av de ansatte som en solid, åpen og trygg bedrift.

- Min arbeidsplass er et sted man «blir til man dør», selv om det kunne vært høyere lønn andre plasser. Våre barn drømmer om en jobb her, som jeg selv gjorde som liten, sier en ansatt.

Omsetning (2002): 412 mill. kr.
Ansatte i Norge: 276
Turnover (frivillig): 13 prosent
Antall eksterne søkere: 150
Hovedkontor: Moss

McDonald’s - nr. 5

Det er gråvær og stille mandag ute. Inne på McDonald’s restaurant i Storgata 15 er stemningen hektisk. - To cheeseburgere, roper en jente til kollegene på kjøkkenet. Mens hun venter på hamburgerne fyller hun kundenes brett med muffins og to plastbegre med brus. Dødtid er et fremmedord for betjeningen bak McDonald’s-disken.

- Det er mye å gjøre, men jeg synes ikke det er noe stress. Man venner seg til tempoet, sier Linda Nwachukwu (17). Hun jobber som crew på restauranten i Stortgata.

Skiftleder Eirik Trangsrud (24) har jobbet for McDonald’s i åtte år. Selv om mye går på rutiner, synes Trangsrud han har varierte arbeidsoppgaver.

- Men er ikke alle dager like her?

- Å nei. Denne dagen begynte 7.15 med varemottak. Så har jeg betjent kunder, og gjort litt kontorarbeid, alt sammen før lunsj, sier 24-åringen.

Personalsjef Benedicte Bruun mener McDonald’s tar godt vare på sine medarbeidere.

- Vi betaler godt og er et selskap med gode utviklingsmuligheter. I tillegg gir vi våre medarbeidere mulighet til å få mye ansvar i ung alder, sier hun.

McDonald’s har som mål å hente ledere fra egne rekker. Alle lederkandidater sendes på kurs, som holdes ved selskapets hovedkontor i Oslo. For å bli forfremmet, må kandidatene gjennom en rekke teoretiske prøver. Fremmedspråklige som har problemer med norsk, kan ta en del av prøvene muntlig.

McDonald’s belønner medarbeidere som står ekstra på. Selskapet kårer kvartalets medarbeider, og deler ut stipender. Restaurantene arrangerer også egne konkurranser. I Storgata er lørdagens kassekonkurranse, hvor de ansatte kapper om å ha flest kunder - et populært tiltak.

- Det går litt sport i å være best, sier skiftleder Trangsrud.

- Blir dere ikke litt slitne av å konkurrere?

- Nå er det ikke sånn at vi har konkurranser hele tiden, forklarer Trangsrud.

- Og de som jobber hardt blir lagt merke til uansett, supplerer Linda Nwachukwu.

Omsetning (2003): 1 mill. kr.
Ansatte i Norge: 2200
Turnover (frivillig): 20 prosent
Ant. eksterne søkere: 3500
Hovedkontor: Oslo

TNT - nr. 6

Transportkonsernet TNT har noen tøffe år bak seg, med nedskjæringer og underskudd i millionklassen. De siste tre årene har ledelsen snudd hver sten i organisasjonen, med det resultat at den negative trenden har snudd.

TNT er sertifisert som Investors in People-bedrift. Sertifiseringen bekrefter at selskapet satser tid og penger på sine medarbeidere.

Alle nyansatte TNT-medarbeidere får grundig opplæring. De går først gjennom programmet «dine to første dager i ny jobb». Deretter går alle gjennom et felles introduksjonsprogram, hvor alle avdelingene i TNT blir presentert. Siste ledd i opplæringen er en opplæringsplan for de seks første månedene, som settes opp i samarbeid med den nyansattes avdelingsleder.

TNT-medarbeiderne føler de blir tatt på alvor i bedriften, og mener de har gode utviklingsmuligheter innen selskapet. De ansatte synes ledelsen er flinke til å ta selvkritikk, og setter pris på den åpne tonen som preger bedriften.

- Det legges stor vekt på toveiskommunikasjon mellom ansatte og ledelsen. Medarbeidersamtaler og avdelingsmøter er åpne fora hvor alle har noe å si, sier en av de ansatte.

Omsetning (2003): 210 mill. kr.
Ansatte i Norge: 151
Turnover (frivillig): 2,2 prosent
Ant. eksterne søkere: Ukjent
Hovedkontor: Kjeller

Borealis Norge - nr. 7

Midt på 90-tallet gjorde industribedriften Borealis en benchmarkvurdering mot sine konkurrenter. Resultatet var foruroligende. Firmaet forsto at hvis det skulle ha noen fremtid, måtte de faste kostnadene kuttes kraftig. Snaue ti år etter fremstår Borealis som en moderne bedrift, med flate strukturer og et lønnssystem som belønner både resultater og væremåter. Den nye organisasjonsmodellen forutsetter at de ansatte tar mer ansvar, og legger opp til høy grad av selvledelse. Hver enkelt medarbeider får individuell vurdering mot en rollebeskrivelse, som medarbeideren selv har vært med på å utforme. Fagforeningen har også vært en viktig medspiller og premissleder i endringsprosessen firmaet har vært gjennom.

Borealis prioriterer HMS (helse, miljø og sikkerhet), og kan skilte med et sykefravær på under tre prosent.

- Dette er en bedrift som virkelig satser på HMS, det er ikke noe ledelsen bare snakker om. Alt i alt en meget bra plass å være ansatt, sier en av selskapets ansatte.

Omsetning (2003): 2,2 mrd. kr.
Ansatte i Norge: 517
Turnover (frivillig): ukjent
Ant. eksterne søkere: 83
Hovedkontor: Bamble

Faktab - nr. 8

Man skulle i utgangspunktet tro at det finnes hyggeligere jobber enn å kreve inn penger fra folk som ikke betaler regningene sine i tide.

- Det blir mange kjedelige telefoner, innrømmer administrasjonsassistent Eva Liavaang i inkassoselskapet Faktab.

Bedriftens medarbeidere ser likevel ut til å holde motet oppe. Mens bransjen generelt preges av stort gjennomtrekk, blir Faktab-medarbeiderne lenge i jobben sin. Grunnen? Bedriften har et «særdeles godt miljø», påpeker flere av de ansatte i spørreundersøkelsen.

- Arbeidsdagen er morsom og man gleder seg til å gå på jobb, sier en av dem.

Faktab er en bedrift hvor de ansatte skal både synes og høres. Selskapet har en egen ideboks hvor medarbeiderne kan komme med forslag til ting som bør endres eller utvikles. Samtlige forslag behandles, og alle som sender inn ideer får tilbakemelding.

Medarbeiderne får også generell tilbakemelding gjennom det månedlige allmøtet.

- Da blir det sagt at vi er gode medarbeidere, og at de setter pris på oss. Vi får selvfølgelig tilbakemelding hvis det er negative saker også, sier en ansatt.

De ansatte føler det er liten forskjell på under- og overordnet - «lederne er ikke autoritære og snakker med alle uansett stilling». Medarbeiderne mener Faktab er en bedrift som blir lagt merke til, og viser til skryt fra kunder og samarbeidspartnere om at selskapet er kompetent og seriøst.

Omsetning (2003): 42 mill. kr.
Ansatte i Norge: 58
Turnover (frivillig): ukjent
Ant. eksterne søkere: 10
Hovedkontor: Oslo

L’Oréal Norge - nr. 9

Man trenger ikke reise til Provence for å oppleve det gode liv. Kanskje trenger man ikke dra lenger enn til L’Oréals Norges hovedkontor i Sandvika. Der kan man nemlig få en «smak av det gode liv», mener en av selskapets medarbeidere.

Kosmetikkselskapet gir hver ansatt mellom 100 til 150 timer årlig til opplæring og videreutdanning. Medarbeiderne kan velge mellom en rekke internasjonale kurs, som alle avholdes i Frankrike. Resultatene fra medarbeiderundersøkelsen, viser at de ansatte setter pris på selskapets internasjonale vinkling og mulighetene L’Oréal-konsernet gir dem. Selskapets belønningssystem er også populært:

- Alle ansatte får sin del av kaken om firmaet worldwide går bra og gjør gode resultater. Alltid høy motivasjonsfaktor og inspirasjon til ekstra innsats gjennom belønning. Det oser entusiasme både av ledelse og kolleger, sier en av de ansatte.

Omsetning (2003): 553 mill. kr.
Ansatte i Norge: 139
Turnover (frivillig): 0 prosent
Ant. eksterne søkere: flere hundre
Hovedkontor: Sandvika

Larvik kommune - nr. 10

Er du på besøk hos Larvik kommune, er det ikke utenkelig at noen at noen av de ansatte er ute og trener - midt i arbeidstiden. Larvik kommune praktiserer ordningen «grønn resept», som innebærer at hver ansatt kan bruke inntil to timer av arbeidstiden i uken til fysisk aktivitet. Målet med ordningen er å forebygge slitasje, skader og sykdom, samt å øke trivselen for den enkelte medarbeider.

De av kommunens ansatte som har barn i førsteklasse, kan nyte godt av «Morgenkvarteret». Foreldrene får 15 minutter av arbeidstiden til å følge barna til skolen til fots eller på sykkel.

Kommunens ansatte mener de er svært heldige med arbeidsplassen sin.

- Et meget aktivt og faglig utfordrende miljø. Faglig flinke medarbeidere og sterke personligheter. Våre sterke sider blir godt utnyttet. Mye latter og godt samarbeid. Mitt beste arbeidssted hittil, sier en av kommunens medarbeidere.

Omsetning (2003): 1,4 mrd. kr.
Ansatte i Norge: 3100
Turnover (frivillig): 1,7 prosent
Ant. eksterne søkere: 1029
Hovedkontor: Larvik

Powered by Labrador CMS