Annonse
Samfunn
Norske medier gir opp Facebook-artikler
I likhet med store mediehus i USA, legger norske medier fra seg Facebooks artikkeltjeneste. Fordelene rettferdiggjorde ikke samarbeidet, ifølge NRK og VG.
Annonse
– Vi har en tydelig strategi på at vi skal jobbe for at NRKs egne digitale tjenester skal være fullgode alternativer i seg selv. Lastetid og hurtighet er viktig, og det har fått ekstra fokus som følge av instant articles, sier Rune Håkonsen i NRK til Klassekampen. NRK har i likhet med VG sluttet å bruke såkalte «instant articles», og Nettavisen vurderer å gå samme vei.
– Vi så en liten effekt, men den ble ikke så stor som vi og andre mediehus trodde, sier Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for forretningsutvikling og innovasjon i Nettavisen.
Samtidig sier Aller Media at de får inn annonseinntekter på instant articles, og dermed kommer til å fortsette for Dagbladet og flere av mediehusets nettaviser.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk