Næringsliv

Ny maktfordeling

Britiske Specsavers hevder at det er blitt en ny maktfordeling i optikerbransjen etter at kjeden etablerte seg i Norge for rundt ett år siden.

Publisert Sist oppdatert
Prisnivået er presset betydelig ned, og norske forbrukere er de største vinnerne, hevder kjeden, som ikke er snauere enn at de sender ut en pressemelding med beskjed om at Specsavers' satsing i Norge er kjedens mest suksessrike inntreden i et marked noensinne - hjemmemarkedet i Storbritannia inkludert.- Da vi i fjor sommer valgte å gå inn i Norge, var det blant annet fordi vår markedsundersøkelse viste at Norge hadde de høyeste optikerprisene i Europa, og at konkurransen i markedet var nærmest fraværende. Men selv om vi på forhånd visste at nordmenn betalte altfor dyrt for sin øyehelse, ante vi ikke at de skulle være så sultefôret på lave priser, sier internasjonal direktør for Specsavers, Tim Moyles.Gjennomsnittsprisen for en komplett brille er redusert med 43 prosent, fra kr. 3796 til 2177 kroner.Specsavers regner med å ha en markedsandel er rundt 10 prosent innen utgangen av 2006.
Powered by Labrador CMS