Annonse
Næringsliv
Ny maktfordeling
Britiske Specsavers hevder at det er blitt en ny maktfordeling i optikerbransjen etter at kjeden etablerte seg i Norge for rundt ett år siden.
Annonse
Prisnivået er presset betydelig ned, og norske forbrukere er de største vinnerne, hevder kjeden, som ikke er snauere enn at de sender ut en pressemelding med beskjed om at Specsavers' satsing i Norge er kjedens mest suksessrike inntreden i et marked noensinne - hjemmemarkedet i Storbritannia inkludert.- Da vi i fjor sommer valgte å gå inn i Norge, var det blant annet fordi vår markedsundersøkelse viste at Norge hadde de høyeste optikerprisene i Europa, og at konkurransen i markedet var nærmest fraværende. Men selv om vi på forhånd visste at nordmenn betalte altfor dyrt for sin øyehelse, ante vi ikke at de skulle være så sultefôret på lave priser, sier internasjonal direktør for Specsavers, Tim Moyles.Gjennomsnittsprisen for en komplett brille er redusert med 43 prosent, fra kr. 3796 til 2177 kroner.Specsavers regner med å ha en markedsandel er rundt 10 prosent innen utgangen av 2006.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen