Næringsliv

Ønsker å nå massemarkedet

Jon Lech Johansens nye produkt gjør det nå mulig å spille musikk og dele bilder på tvers av alle sperrer.

Publisert Sist oppdatert

Det nye verktøyet Double-twist åpner for fri flyt av musikk, filmer og bilder, skriver Dagens Næringsliv. Gratistjenesten er utviklet av Jon Lech Johansen og Monique Farantzos, sjefer for selskapet Double-twist. I går ble det lansert en prøveversjon av produktet.

- Tidligere har jeg jobbet med ting for nerder. Den store muligheten ved dette er å nå massemarkedet, sier Johansen.

Lektor ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo, Gisle Hannemyr, tror at Johansen kan få støtte av forbrukermyndigheter, på grunn av at det nye verktøyet bidrar til å åpne opp monopoler.

- Dette har mange interessante juridiske og rettighetsmessige aspekter og er en typisk Jon Lech Johansen-greie: Halvparten teknologi og halvparten politisk teater.

Det er ikke vanskelig å tenke seg mulige forretningsmodeller, mener Hannemyr.

- For eksempel reklameinntekter, eller prosentinntekter ved salg av nedlastbare mediefiler gjennom produkter, eller en kombinasjon.

Den nye tjenesten rammer alle leverandører og selskaper som tar betalt for musikk- og filminnhold på nett, mener direktør for digitale medier i kommunikasjonskonsernet McCann, Even Aas-Eng.

- Fra forbrukernes ståsted er dette et fantastisk verktøy, men det er krise for alle som ønsker å beskytte filer eller innholdet de distribuerer, sier han.

Powered by Labrador CMS